@article { author = {arbabi sabzevari, azadeh}, title = {investigating the Effective Factors on the Development of Urban Tourism Industry (Case Study of Tehran University Area)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {10}, number = {40}, pages = {119-135}, year = {2020}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Cities are considered as the source of the tourist first as well as the tourist destination. Most cities, especially old ones and capitals, have such a role. Great metropolises and capitals of industrial countries also have a special attraction for travelers due to their various roles. Cities usually have a variety of attractions, such as theaters, sports stadiums, parks, town hall, shopping malls, museums, monuments, areas with a particular architecture, etc. and have tourism attractions including medical facilities, entertainment, monuments, museums, parks and green spaces, etc. Crystallization of tourism as a requirement, changing into the world's largest service industry and specializing tourism has provided the opportunity for any destination to hope to take advantage from the benefits of tourism. But, of course, it will not be possible without identifying effective factors and strategic planning and management. Accordingly, this research tried to investigate the factors affecting tourism in Tehran's District 1 using the ANP model, considering the potential capabilities of this city in the field of tourism, and presented strategic solutions to further develop it. This is a desk study and survey based on questionnaire. The analyses showed that informing, holding exhibitions and seasonal festivals and tourism agency and services have the largest share in the development of tourism industry in the region. Also socioeconomic criterion has the highest impact factor on other criteria affecting the development of tourism industry. The high}, keywords = {Keywords: Urban Tourism,Development,ANP,District 1,Tehran}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثربرتوسعه صنعت گردشگری شهری(مطالعه موردی منطقه یک شهرتهران)}, abstract_fa = {شهرها به عنوان مبدا توریست فرست و هم به عنوان مقصد توریست پذیر محسوب می شوند. بیشتر شهرها و به ویژه شهرهای قدیمی و پایتخت ها این چنین نقشی را دارا هستند. متروپل های بزرگ و پایتخت های کشورهای صنعتی نیز به علت دارا بودن نقش های مختلف جذابیت خاصی برای مسافران دارند شهرها معمولا مجموعه متنوعی از جاذبه ها مثل سالن های تئاتر، استادیوم های ورزشی، پارک ها، شهربازی، مراکز خرید، موزه ها، بناهای یادبود، مناطق با معماری خاص و ... را شامل می شوند و دارای جاذبه های گردشگری شامل تاسیسات درمانی و پزشکی، سرگرمی و تفریحات، بناهای تاریخی، موزه ها، پارک ها و فضای سبز و غیره می باشد تبلور یافتن اما مسلما این کار بدون شناسایی عوامل تاثیرگذار ، بر نامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. براین اساس در این پژوهش سعی داریم، با توجه به قابلیت های بالقوه منطقه یک شهر تهران در زمینه گردشگری با استفاده از مدل ANP، عوامل تاثیر گذار بر روی گردشگری منطقه یک تهران را مورد بررسی قرار دهیم و جهت توسعه هر چه بیشتر آن راهکارهایی استراتژیک ارائه دهیم. این پژوهش از نظر روش، کتابخانه ای و پیمایشی مبتنی بر پرسشنامه است. تحلیل های حاصل نشان می دهد که اطلاع رسانی ، برگزاری نمایشگاه و جشنواره های فصلی و خدمات آژانس و تورهای گردشگری بیشترین سهم را در توسعه صنعت گردشگری منطقه دارد.. و تاثیر بسزایی در افزایش توان اقتصادی اجتماعی افراد دارد.}, keywords_fa = {کلید واژه ها: گردشگری شهری,توسعه,ANP,منطقه یک,تهران}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_121713.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_121713_62a2f354b5e98921043f6daad561346d.pdf} }