@article { author = {Poorghasem, Nazila and Bandarabad, , Alireza and Moradi masihi, Varaz}, title = {Investigating the presence of children in public spaces with the approach of spatial justice in geography and urban planning (Case study: Districts 1 and 11 of Tehran)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {10}, number = {40}, pages = {285-311}, year = {2020}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Justice plays a very important role in the urban geography of children's presence in society. Today, public spaces in the current cities of Iran, in the process of their formation and spatial justice, have made the necessity of designing and managing these spaces unaffected by their upbringing effect on the personality and identity of children. This Research with a major emphasis on children's access to public spaces, it will measure the availability of public spaces for children in the areas and neighborhoods of Tehran, and finally, The optimal model of public spaces suitable for the presence of children in different areas of Tehran in order to achieve justice will be presented. In this paper, by examining Lefebvre's theory, he first examines the possibility of using this theory in the city, and analyzes how to achieve Soja's spatial justice in the presence of children using this theory. The research method is descriptive-analytical, and is a statistical sample of Tehran's 1st and 11th districts.}, keywords = {sustainable development,Spatial justice,Attendance,Theory of the Right to the City,children,Environmental Psychology}, title_fa = {بررسی حضور پذیری کودکان در فضاهای عمومی با رویکرد عدالت فضایی در جغرافیا و برنامه ریزی شهری (نمونه موردی: منطقه 1 و 11 تهران)}, abstract_fa = {عدالت نقش بسیار مهمی را در جغرافیای شهری بویژه حضورپذیری کودکان در جامعه دارد. در حال حاضر فضاهای عمومی در شهرهای کنونی ایران، در روند شکل‌گیری خود و عدالت فضایی از ضرورت طراحی و مدیریت این فضاها در ارتباط با تاثیر پرورشی آن ها بر شخصیت و هویت کودکان بی‌بهره‌اند. این پژوهش با تاکید عمده بر دسترسی کودکان به فضاهای عمومی اقدام به سنجش حضورپذیری فضاهای عمومی برای کودکان در سطح مناطق و محلات شهر تهران اقدام خواهد نمود و در نهایت،‌ الگوی بهینه فضاهای عمومی مناسب برای حضور کودکان در مناطق مختلف تهران به منظور دستیابی به عدالت ارایه خواهد نمود. پژوهش حاضر با آزمون نظریه‌ی لوفور ابتدا امکان استفاده از این نظریه را در شهر بررسی می‌کند، و چگونگی دستیابی به عدالت فضایی سوجا در جهت حضورپذیری کودکان با استفاده از این نظریه را تجزیه و تحلیل می‌نماید. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده، و نمونه آماری منطقه 1 و 11 تهران می‌باشد.}, keywords_fa = {توسعه پایدار,عدالت فضایی,حضورپذیری,نظریه حق به شهر,کودکان,روانشناسی محیطی}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_121730.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_121730_e4bdfa833eabed50f56a5dcc944945fd.pdf} }