@article { author = {motahari, mohadeseh and hosseini, seyed mohammadreza and Samiei, Ruhollah and Ashrafi, Majid}, title = {Identifying and ranking the effective components on creating entrepreneurial opportunities from the perspective of sustainable development of rural areas (Case study: handicrafts of Golestan province)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {11}, number = {42}, pages = {784-805}, year = {2021}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this study was to provide a model for creating entrepreneurial opportunities for handicrafts. The research method in this study is mixed. The research variables were identified based on the opinions of 20 entrepreneurship and handicrafts experts who were selected based on the snowball sampling method. For the quantitative part of the research, the structural equation method was used using SMART-PLS software. To perform inferential statistics based on Morgan sampling method, 171 people were selected from 307 handicraft activists who each answered a Likert five-choice questionnaire. The result of inferential statistics showed that the psychological components (experience), creativity, progress in success, awareness and risk-taking), economic (capital, market, factors of production - raw materials - human resources, cooperatives and exports), social - Promoting the culture of handicraft education, social relations, social capital and advertising and information), laws and regulations, tax laws and regulations, customs laws and regulations, payment of government facilities and facilitation of workshop (and technological) permits. Methods and approaches New production of handicrafts, modern tools and equipment, application of the product, upgrading the skill level of producers) are effective in creating entrepreneurial opportunities for handicrafts.}, keywords = {Entrepreneurship,Entrepreneurship Opportunities,Handicrafts}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی مولفه‌های موثر بر خلق فرصت‌های کارآفرینانه از دیدگاه توسعه پایدار مناطق روستایی (مطالعه موردی: صنایع دستی استان گلستان)}, abstract_fa = {هدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی خلق فرصت‌های کارآفرینی صنایع دستی بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آمیخته می‌باشد. متغیرهای تحقیق بر اساس نظر 20 نفر از خبرگان کارآفرینی و صنایع دستی که بر اساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند، شناسایی شد. برای بخش کمی تحقیق از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SMART- PLS استفاده شد که جهت اجرای آمار استنباطی بر اساس نمونه‌گیری به روش مورگان از 307 فعالان صنایع دستی تعداد171 نفر انتخاب شدند که هر یک به پرسشنامه پنج گزینه‌ای لیکرت پاسخ دادند. نتیجه آمار استنباطی تحقیق نشان داد که ابعاد (مولفه‌ها) روانشناختی (تجربه، خلاقیت، پیشرفت در موفقیت، هوشیاری و ریسک‌پذیری)، اقتصادی (تامین سرمایه، بازار، عوامل تولید - مواد اولیه - منابع انسانی، شرکت‌های تعاونی و صادرات)، اجتماعی - فرهنگی )ارتقای سطح فرهنگ آموزش صنایع دستی، روابط اجتماعی، سرمایه اجتماعی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی)، قوانین و مقررات )قوانین و مقررات مالیاتی، قوانین و مقررات گمرکی، پرداخت تسهیلات دولتی و تسهیل در مجوزهای ایجاد کارگاه( و تکنولوژیکی )روش‌ها و رویکردهای جدید تولید صنایع دستی، ابزار و تجهیزات مدرن، کاربردی کردن محصول، ارتقاء سطح مهارت تولیدکنندگان) در خلق فرصت‌های کارآفرینی صنایع دستی موثرند.}, keywords_fa = {کارآفرینی,فرصت‌های کارآفرینی,صنایع دستی}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_130345.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_130345_1de31fc7c8c340a373f62c78ad5ab252.pdf} }