@article { author = {Karegar Asl Zonozy, Ghorbanali and ezatpanah, Bakhtyar and Valizadeh, Reza}, title = {Investigating the Effects of Commercial Tourism on Economic, Social and Physical Structures of Cities (Case Study: Aras Free Zone)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {12}, number = {47}, pages = {98-115}, year = {2022}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {10.22034/jgeoq.2022.132970}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effects of commercial tourism on the economic, social and physical structures of cities in the Aras Free Zone. The research method of the present study is applied in terms of purpose and comparative in terms of descriptive-analytical and causal methods. In the first part, the mean of each item was calculated using a single sample t-test. Then, according to the feedback of experts, multiple linear regression test was used to analyze the effect of dimensions and test the research hypotheses. The results of this study show that the average of each of the dimensions of commercial (4.35), economic (3.92), social (3.72) and physical (3.31) tourism is higher than the theoretical average (3). Due to the positive difference in the overall average of each dimension, it can be said that business tourism affects the existing structures under study. The results of the correlation test show that between business tourism and the three dimensions of research have all been significant and positive. Multiple linear regression tests also show that there is a strong relationship between the effects of commercial tourism and existing structures (R = 0.99). In total, the three structures were able to predict 0.69% of the variance in commercial tourism (F (9,63) = 35.08 p <0.05. Except for the structure or social dimension (1.268), which had a significant positive relationship with business tourism, Two indicators Other economic (- 0.043) and physical (- 0.060) benefits of this condition.}, keywords = {Business Tourism,Economic,Social and Physical Structures,Multiple linear regression,Aras Free Zone}, title_fa = {بررسی اثرات گردشگری تجاری بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهرها (نمونه موردی: منطقة آزاد ارس)}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثرات گردشگری تجاری بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهرها در منطقه آزاد ارس است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ‌ تحلیلی و علی ـ مقایسه‌ای است. در بخش نخست با استفاده از آزمون t تک نمونه‌ای میانگین هر یک از گویه‌ها محاسبه شد. سپس با توجه به بازخورد پاسخ کارشناسان، برای تحلیل میزان اثرگذاری ابعاد و آزمون فرضیه‌های پژوهش از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میانگین هریک از ابعاد گردشگری تجاری (۴.۳۵)، اقتصادی (3.92)، اجتماعی (3.72) و کالبدی (3.31) از مقدار متوسط نظری (۳) بالاتر می‏باشد. به دلیل مثبت بودن تفاوت میانگین کلی هریک از ابعاد، می‌توان ذکر کرد که گردشگری تجاری بر ساختارهای موجود مورد مطالعه اثرگذار می‌باشد. نتایج آزمون همبستگی نشان می‌دهد میان گردشگری تجاری با ابعاد سه گانه پژوهش همگی معنادار و مثبت بودهاند. همچنین آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان می‌دهد که رابطه‌ی محکمی بین اثرات گردشگری تجاری و ساختارهای موجود وجود دارد (R=0.99). درمجموع ساختارهای سه‌گانه توانستند 0.69 درصد از میزان تغییر واریانس در گردشگری تجاری را پیش‌بینی کنند ((F(9,63)= 35.08 p<0.05. به‌جز ساختار یا بعد اجتماعی (1.268) که رابطه معنادار مثبتی با گردشگری تجاری داشت،‌ دو شاخص دیگر اقتصادی (0.043-‌‌‌) و کالبدی (0.060-) فاید این وضعیت بودند.}, keywords_fa = {گردشگری تجاری,ساختارهای اقتصادی,اجتماعی و کالبدی,رگرسیون خطی چندگانه,منطقه آزاد}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_132970.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_132970_6bc11187c8a77d1151381803932e706c.pdf} }