@article { author = {farshidpour, alireza and eyvazi heshmat, ali asghar and Sanavi fard, Rasul and ساشقشبه, vahid}, title = {The Impact of Relationship Marketing on the Sustainable Development of Economic Participation Space among the Customers of Commercial Banks in Arak}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {11}, number = {44}, pages = {537-552}, year = {2021}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {10.22034/jgeoq.2021.135705}, abstract = {The main purpose of this study is to investigate the mediating role of strategic foresight in the relationship between relationship marketing and reducing customer churn . This research is applied based on the purpose and descriptive-survey based on the nature of the method. The statistical population of the study includes all senior and middle managers of commercial banks in Arak, which are 280 people, 170 of whom were selected using simple random sampling method. The data collection tool is a standard questionnaire. To examine the validity of the questionnaire, the content validity and validity of the structure were used and to evaluate the reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used. Visual PLS software has been used to analyze the data. The results showed that relational marketing has a positive and significant effect on reducing customer churn and strategic foresight. Strategic foresight has a positive and significant effect on reducing customer churn. The mediating role of the strategic foresight variable in the relationship between relationship marketing and customer churn has also been confirmed. The results of the study indicate that relationship marketing is effective in reducing customer curn, and this impact increases despite the strategic foresight variable. In other words, the implementation of relational marketing and its indicators by banks can prevent customers from churn. Successful implementation of relationship marketing creates a sense of trust and satisfaction in customers and customers will be loyal to the bank. Loyal customers will not be able to easily turn around or fall.}, keywords = {sustainable development,economic participation space,Relationship marketing,Strategic Foresight}, title_fa = {تاثیر بازاریابی رابطه‌ای بر توسعه پایدار فضای مشارکت اقتصادی در میان مشتریان بانک‌های تجاری شهر اراک}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بازاریابی رابطه‌ای با توسعه پایدار فضای مشارکت اقتصادی در میان مشتریان بانک‌های تجاری شهر اراک می‌باشد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش نیز توصیفی – پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران ارشد و میانی بانک‌های تجاری شهر اراک هستند که تعداد آنها 280 نفر می‌باشند که 170 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می‌باشد. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و روایی سازه و برای بررسی پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار ویژوال پی ال اس استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بازاریابی رابطه‌ای بر کاهش ریزش مشتریان و دوراندیشی استراتژیک تاثیر مثبت و معناداری دارد. دور اندیشی استراتژیک بر کاهش ریزش مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی متغیر دوراندیشی استراتژیک در اثرگذاری بازاریابی رابطه‌ای بر کاهش ریزش مشتریان نیز مورد تائید قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بازاریابی رابطه‌ای بر کاهش ریزش مشتریان تاثیرگذار می‌باشد و این تاثیرگذاری با وجود متغیر دوراندیشی استراتژیک بیشتر می شود. به عبارتی اجرای بازاریابی رابطه‌ای و شاخص‌های آن توسط بانکها می‌تواند از ریزش مشتریان جلوگیری کند. اجرای موفقیت آمیز بازاریابی رابطه‌ای موجب ایجاد حس اعتماد و رضایتمندی در مشتریان می‌شود و مشتریان نیز به بانک وفادار خواهند بود. مشتریان وفادار نیز به راحتی قصد رویگردانی و یا ریزش را نخواهند داشت.}, keywords_fa = {توسعه پایدار,فضای مشارکت اقتصادی,بازاریابی رابطه‌ای,دوراندیشی استراتژیک}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_135705.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_135705_407960e8bff0be4f8cf3ec9a6a456ba5.pdf} }