@article { author = {Amini, Behrouz and Faqhi Farhamand, Naser and iranzadeh, Soleyman}, title = {Designing a service innovation model and investigating the factors affecting service innovation in Mellat Bank of Azerbaijan province}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {12}, number = {49}, pages = {91-105}, year = {2022}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {10.22034/jgeoq.2023.359743.3844}, abstract = {The purpose of this research is to design a service innovation model and investigate the factors affecting service innovation in Mellat Bank of East Azerbaijan province. The current research is developmental-applicative in terms of its purpose and descriptive-analytical in terms of the research method. The statistical population of this research is 14 experts (university professors) who are familiar with the subject in order to formulate the service innovation model. A questionnaire was used to collect data. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire, and Cronbach's alpha coefficient and composite reliability were used to determine reliability. In order to analyze the data, the fuzzy Dimetal method was used. The research findings show that in order to design the service innovation model, seven main components of idea generation, organization and management, organizational structure, new service development process, resources, market synergy and strategy can be used. The findings of Dimtel's method show that the organization and management component is the only influential component among service innovation components and other components are considered as influential components}, keywords = {Service Innovation,Bank Mellat,Dimtel Fuzzy method}, title_fa = {طراحی مدل نوآوری خدمات و بررسی عوامل موثر بر نوآوری خدمات در بانک ملت استان آذربایجان شرقی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق طراحی مدل نوآوری خدمات و بررسی عوامل موثر بر نوآوری خدمات در بانک ملت استان آذربایجان شرقی می باشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، توسعه‌ای- کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش 14 نفر از خبرگان (اساتید دانشگاه)آشنا به موضوع در جهت تدوین مدل نوآوری خدمات استفاده شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه بهره گرفته شده است. برای مشخص نمودن روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب بهره گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش دیمتل فازی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که به منظور طراحی مدل نوآوری خدمات می‌توان از هفت مولفه اصلی تولید ایده، سازمان و مدیریت، ساختار سازمانی، فرایند توسعه خدمات جدید، منابع، هم‌افزایی بازار و استراتژی استفاده نمود. یافته‌های روش دیمتل نشان می‌دهد که مولفه سازمان و مدیریت تنها مولفه تأثیرگذار در بین مولفه‌های نوآوری خدمات بوده و سایر مولفه‌ها به عنوان مولفه‌های تأثیرپذیر محسوب می-شوند.}, keywords_fa = {نوآوری خدمات,بانک ملت,روش دیمتل فازی}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_164336.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_164336_394329becb88706adae30c53a01112c4.pdf} }