@article { author = {Darzi Ramandi, Mohammad Ibrafim and Rajabi, Azita and Mahdavi Hajiloei, Masoud}, title = {The Effect of Building Pavements On Mental Security And Citizens’ Movement. Provide an Applied Model in Urban Planning (Case Study: Darakeh, Sattarkhan and Hamila)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {8}, number = {30}, pages = {39-58}, year = {2018}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Abstract This research seeks to study the building of pavements in the areas of Darakeh, Sattarkhan and Hamila and its effect on mental security and citizens’ movements. The methodology is a descriptive-analytic one and in order to analyze the data, the software spss has been used. In this research, the statistic community is composed of passersby who have used the pavements. Given the statistical community wherein the flowing population of the passersby is taken into account, the sample consists of 400 questionnaires and in order to complete the questions in the questionnaires during nighttime, 200 questionnaires and 200 questionnaires for the day have been completed by using interviews. The results indicate how the functional dimension in security are interdependent with the function of the criteria and the dimension of security given the criteria in such factors in terms of service, culture, society and economy; also by trial and error as well as exact scrutiny with the knowledge of security criteria concerning pavements, the feeling of security is achieved regardless of gender and health scale of the passersby. Ignoring a certain path for the movement of the disabled and the absence of a proper separation of the passersby and the riders, the presence of the porters and their disorganization, the absence of predicting a proper place for temporary activities such as salespersons, improper light and brightness particularly at night, the insufficient activity of police forces during night and the absence of monitoring camera are among the shortcomings.    }, keywords = {Keywords: pavements,mental security,Darakeh pavement,Sattarkhan pavement,Hamila pavement}, title_fa = {تأثیر ایجاد پیاده راه ها بر امنیت ذهنی و حرکتی شهروندان ارائه یک مدل کاربردی در برنامه‌ریزی شهری.(نمونه موردی محلات درکه، ستارخان و همیلا درتهران)}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش بررسی ایجاد پیاده­راه در محله­های درکه، ستارخان و همیلا و تأثیر آن بر امنیت ذهنی و حرکتی شهروندان بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و برای تجزیه و تحلیل اصلاعات از نرم افزار آماری spss استفاده شده است. در این پژوهش جامعه آماری همه عابران استفاده کننده از پیاده راه­های مورد مطالعه را شامل می‌شود. با توجه به جامعه آماری که در اینجا جمعیت شناور کاربران پیاده راه مدنظر است، حجم نمونه 400 پرسشنامه محاسبه شد و در جهت بررسی کامل سؤالات پرسشنامه در شرایط مختلف شبانه روز، 200 پرسشنامه در روز و 200 پرسشنامه در شب به روش مصاحبه­ای تکمیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بعد عملکردی در امنیت با توجه به معیارها در مؤلفه‌های خدماتی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی چگونه با عملکرد معیارها و بعد ادراکی امنیت در جهت مثبت همبستگی داشته و همچنین با بررسی دقیق و آزمون و خطا با علم بر شاخص­های امنیت پیاده راه احساس امنیت را فارغ از وابستگی به جنسیت یافته و معیارهای سنی و تفاوت سلامت جسمی کاربران پیاده راه را در نحوه خدمت رسانی آن به کاربران تاثیرگذارتر یافتیم. نادیده گرفتن مسیری برای حرکت ویلچر معلولین و عدم تفکیک مناسب سواره و پیاده حضور باربرها و عدم ساماندهی آنها، عدم پیش بینی محل مناسب برای فعالیت موقت همچون دست فروش‌ها، نور و روشنایی نامناسب فضا بخصوص در شب، فعالیت اندک نیروی انتظامی در شب و عدم وجود دوربین­های نظارتی در محل از جمله معایب و مشکلات کاهش امنیت می‌باشد.  }, keywords_fa = {پیاده راه,امنیت ذهنی,امنیت حرکتی,درکه,ستارخان,همیلا}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_61481.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_61481_93532dfc463c016a7a77671afae5f987.pdf} }