@article { author = {Feshki, Mina and Karim Pour Reyhan, Majid and Estelaji, Alireza}, title = {Investigating the relationship between variable pricing of public services and the distribution of demand at different times of the day (Case study: Tehran metro)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {8}, number = {31}, pages = {149-157}, year = {2018}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Abstract Nowadays one of the most important ways of smoothing the passenger traffic in metro lines is the variable pricing policies at different hours in order to distribute the demand and to reduce traffic peaks. The objective of the study is to investigate the relationship between the need for variable pricing of public services and the distribution of demand at different times of the day (Case Study: Tehran Metro) respectively. The present study is an applied one and its method are descriptive – survey. The data is gathered from the library. The study population consisted of Metro Station of Imam Khomeini in Tehran during different times of the day and a questionnaire with good reliability and validity was distributed among the samples. The results showed that among all users of public transportation, distribution of demand at different times of day has significant relationship with variable pricing of metro.}, keywords = {Keywords: urban transportation,variable pricing,distribution of demand}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین ضرورت قیمت گذاری متغیر خدمات عمومی و توزیع تقاضا در ساعات مختلف روز (مطالعه موردی: قطارشهری تهران)}, abstract_fa = {امروزه یکی از را­ه­های روان نمودن ترافیک مسافران در خطوط مترو استفاده از سیاست قیمت­گذاری متغیر در ساعات مختلف جهت توزیع تقاضا و کاهش پیک­های ترافیک است. هدف این مطالعه بررسی رابطۀ بین ضرورت قیمت­گذاری متغیر خدمات عمومی و توزیع تقاضا در ساعات مختلف روز (مطالعه موردی: مترو تهران) می­باشد. هدف تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن به صورت توصیفی – پیمایشی بود که که اطلاعات آن به صورت کتابخانه­ای – میدانی جمع آوری گردید. جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل مترو ایستگاه امام خمینی (ره) شهر تهران طی ساعات مختلف روز بودند که پرسشنامه با روایی و پایایی مناسب بین نمونۀ اماری توزیع شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که؛ بین استقبال استفاده کنندگان از حمل و نقل شهری، توزیع تقاضا در ساعات مختلف روز با قیمت­گذاری متغیر خدمات مترو رابطۀ مثبت و معنی­داری وجود دارد.}, keywords_fa = {حمل و نقل شهری,قیمت­گذاری متغیر,توزیع تقاضا,استقبال مسافرین}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_68887.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_68887_be594373da1c50a121d7888c8acc1611.pdf} }