@article { author = {karami, ramezan and rostami, moslem}, title = {Analysis of distribution of structure's densityinfluenced by effective factors ‎urban transport factors; Case study: central urban pattern of Ilam city ‎}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {9}, number = {35}, pages = {685-701}, year = {2019}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Hence, the access network around the high ‎seas is always under the influence of traffic jams, due to the volume of travel demand ‎by their inhabitants. Therefore, coordination, planning and location of high-rise ‎buildings with urban transportation network is one of the necessities of urban planning ‎and urban planning. Consequently, based on the necessity of the subject, the present ‎study has examined the issue in the central context of the city of Ilam using a ‎developmental approach and a combination of research methods (descriptive / ‎analytical and field studies). It should be noted that for analysis of the findings, the ‎software Visio2016, Grafer19, ArcGIS10.4, SPSS23 and other required programs and ‎techniques of TOPSIS and the Marathi Dynamics regression (HMR) have been used. ‎Based on the results of the research, a hierarchical multivariate regression (HMR) ‎method was selected based on stepwise method. The results of this method were ‎determined with a confidence level of more than 95%. HMR coefficients are used only ‎to examine the correlation of variables. In sum, the results of the findings indicate that ‎the accessibility and inappropriate structure of the urban transport network, as well as ‎the spatial position of the users and the excessive building density in the city's old ‎‎(central) fabric, the failure of the public transportation system, the inconsistency of ‎pedestrian traffic, and Vehicles in the Ilam city structure. ‎}, keywords = {Structure's density,Transportation,Generation and travel attraction,Central urban pattern of ‎Ilam,Model and technique‎}, title_fa = {تحلیل توزیع تراکم ساختمانی تحت تأثیر عوامل حمل و نقل شهری؛ مطالعه موردی: بافت ‏مرکزی شهر ایلام}, abstract_fa = {شبکه ‏دسترسی پیرامون بلند مرتبه‌ها با توجه به حجم تقاضای سفر توسط ساکنین آنها، همیشه تحت تأثیر فشار ‏ترافیکی قرار دارند. لذا هماهنگی، برنامه ریزی و مکانیابی ساختمانهای مرتفع با شبکه حمل و نقل شهری از ‏ضروریات برنامه ریزی شهری و شهرسازی می باشد. در نتیجه بر اساس ضرورت موضوع، پژوهش حاضر با ‏رویکرد توسعه‌ای–کاربردی و ترکیبی از روش‌های تحقیق (توصیفی/تحلیلی و میدانی) به بررسی موضوع در ‏بافت مرکزی شهر ایلام پرداخته است. لازم به ذکر است جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزارهای ‏Visio2016‎، ‏Grafer19‎، ‏ArcGIS10.4‎، ‏SPSS23‎‏ و دیگر برنامه های مورد نیاز و تکنیک های ‏TOPSIS‏ و رگرسیون سلسله مراتی (‏HMR‏) استفاده گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق در انتخاب روش ‏رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی (‏HMR‏) روش گام به گام (‏Stepwise)‎‏) انتخاب شد که نتایج حاصل ‏از اعمال این روش با درصد اطمینان بیش از ۹۵ درصد تعیین گردید‎.‎‏ و ضرایب ‏HMR‏ صرفاً جهت بررسی ‏همبستگی متغیرها مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع نتایج یافته‌ها، ضعف دسترسی و ساختار ‏نامناسب شبکه حمل و نقل شهری، همچنین موقعیت فضایی کاربری‌ها و تراکم ساختمانی بیش از حد در ‏بافت قدیم(مرکزی) شهر، نارسایی در سامانه حمل و نقل عمومی، نامنسجم بودن تردد عابر پیاده و وسایل ‏نقلیه را در ساختار شهری ایلام بیان نموده است.‏}, keywords_fa = {تراکم ساختمانی,حمل و نقل,تولید و جذب سفر,بافت مرکزی شهر ایلام,مدل و تکنیک}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_93140.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_93140_8a41872e370c1923ae2ba09f20884751.pdf} }