%0 Journal Article %T تبیین اثرات گردشگری در توسعه کسب و کارهای روستایی (مطالعه موردی: شهرستان همدان) %J فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) %I موسسه آموزش عالی قشم %Z 2228-6462 %A فتحی نیا, ابراهیم %A دربان آستانه, علیرضا %A مطیعی لنگرودی, سید حسن %A یداللهی فارسی, جهانگیر %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 11 %N 42 %P 459-488 %! تبیین اثرات گردشگری در توسعه کسب و کارهای روستایی (مطالعه موردی: شهرستان همدان) %K کسب و کارهای روستایی %K گردشگری %K گردشگری روستایی %K Types of Rural Businesses %K شهرستان همدان %R %X  پژوهش حاضر با هدف تبیین اثرات گردشگری در توسعه کسب‌وکارهای روستایی در شهرستان همدان به‌نگارش درآمده است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، از نوع پیمایشی و از نوع تحقیقات توصیفی و غیر تجربی و نحوه­ی جمع­آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش بر اساس استاندارد کارشناسی برابر 40 کارشناس و سطح تحلیل روستا برابر 40 روستا در 9 دهستان می‌باشد. برای روایی از روش‌ اعتبار محتوا و پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ می‌باشد که همه پرسشنامه‌ها با میزان بالای 0.7 از پایایی بالایی برخوردار هستند. در این تحقیق متغیرها به دو دسته متغیرهای مستقل: شامل ؛ متغیرها و عوامل گردشگری و غیر گردشگری مؤثر بر کسب‌وکارهای روستایی و گردشگری و متغیرهای وابسته که به 4 معیار 1-معیارهای کالبدی – محیطی؛ 2-معیارهای مدیریتی؛ 3-معیارهای اجتماعی-فرهنگی؛ 4-معیارهای اقتصادی تقسیم می شوند، در این تحقیق از روش آزمون دوجمله ای و آزمون تی تک نمونه‌ای، آزمون همبستگی برای سنجش همبستگی بین متغیرها، برای سنجش تأثیرات عوامل گردشگری بر کسب و کارها نیز از تحلیل رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره و آزمون کای اسکوئر، آزمون اسپیرمن استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، معیارهای گردشگری با میانگین 4.71 داری بیشترین تأثیر بر توسعه کسب‌وکارهای گردشگری روستایی بوده و در واقع تنها بعدی است که دارای تأثیرات قابل توجه بر توسعه کسب و کارها است. سایر ابعاد غیر گردشگری، دارای تأثیرات نسبی و متوسط رو به بالا هستند. در واقع بر اساس تقسیم بندی که در ابتدای پژوهش انجام شد، معیارهای گردشگری تأثیرات بسیار مهمتری نسبت به عوامل غیر گردشگری دارد. در نتیجه‌گیری نهایی باید اشاره کرد که ظاهراً تأثیرات عوامل مخنلف بر کسب و کارها در سطح خیلی بالایی نبوده و در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد. در این میان تنها عوامل گردشگری دارای تأثیرات بالای می‌باشد که این مسئله به ارتباط تنگاتنگ عوامل گردشگری با کسب‌وکارهای روستایی دارد. در واقع مجموعه عناصر گردشگری ارتباط معنایی بیشتری با کسب و کارها دارند. %U http://www.jgeoqeshm.ir/article_131413_54e312de216cb41d136cd4841278e3b3.pdf