گردشگری شهری همانند سایر انواع گردشگری به عنوان یک فرصت منحصر به فرد اقتصادی مطرح شده است و این صنعت منبع درآمد سرشار در تجارب جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنة بازرگانی و تراز پرداختهای بسیاری از کشورها شده است. شهر همدان به تبع کشورمان ایران با داشتن جاذبههای فراوان گردشگری در هر زمینهای قابلیت جذب گردشگران را دارد و میتواند از طریق گردشگری به یک قطب بزرگ و جاذب تبدیل شود. روش تحقیق در پژوهش حاضر ترکیبی از روشهای میدانی و تحلیلی است. جامعة آماری پژوهش را جمعیت ۵٠٠٠٠٠ نفری شهر همدان تشکیل میدهد. حجم نمونه با توجه به تعداد گردشگران داخلی و خارجی وارد شده به شهر همدان از طریق فرمول کوکران 355 عدد محاسبه شده است و با استفاده از نرمافزار SPSS به تحلیل اطلاعات پرداخته شده است. نتایج مطالعه نشان میدهند که اشراف و شناخت نسبت به جاذبههای تاریخی شهر همدان میتواند برنامهریزیهای گسترش و توسعه گردشگری را هدفمند نماید تا بتوانیم در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اکولوژیکی و غیره برنامهریزی مدونی داشته باشیم.