TY - JOUR ID - 109478 TI - مطالعه تطبیقی در بازارهای سنتی با تأکید بر مؤلفه های اجتماعی-اقتصادی نمونه موردی: بازارهای سنندج و سلیمانیه JO - فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) JA - JGEOQ LA - fa SN - 2228-6462 AU - فاطمی, الهام AU - طهماسبی, ارسلان AU - فریدون, آلان AD - دانشجوی دکتری معماری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار گروه معماری، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران AD - دانشیار گروه معماری، دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 38 SP - 1071 EP - 1087 KW - بازار KW - هویت KW - حس مکان KW - سلیمانیه KW - سنندج DO - N2 - وجود بازار در شهرها بیانگر ارزش، رشد و موفقیت است و رابطه آن با جمعیت و بافت شهری و عکس العمل آن در مقابل مشکلات اجتماعی قابل توجه است. بازار همیشه با زندگی روزمره مردم ارتباط مستقیم دارد و محور جاذبه اجتماعی و اقتصادی به صورت ضمانت اقتصادی محسوب می شود. به هر حال نقش و جایگاه بازار در شهر و جامعه اسلامی کاملا تعریف شده و به عنوان هویتی شناخته شده در جهان مطرح است. از این رو، اهمیت این پژوهش، ناشی از واجد ارزش بودن بافت بازارهای سنندج و سلیمانیه از لحاظ شهرسازی، معمد به ازای یک واحد تغییر در حس تعلق، میزان حس مکان به میزان 0.593 واحد تغییر خواهد یافت. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه روابط اجتماعی در بازار سنندج است که میانگین برای این مؤلفه برابر با 3.53 و همچنین کمترین مقدار میانگین مربوط به مؤلفه حس تعلق برابر با 1.2 است. همچنین در آزمونT برای مؤلفه های اجتماعی اقتصادی نشـان می دهد که اختلاف میانگین شاخصها در حد پایین و بالا منفی بوده که نشان مـی دهـد مقـدار میـانگین بدست آمده از مقدار آزمون کوچکتر می باشد.(0.05>P ). UR - http://www.jgeoqeshm.ir/article_109478.html L1 - http://www.jgeoqeshm.ir/article_109478_772b491ba8f99832cfce8d9f013d06ba.pdf ER -