TY - JOUR ID - 147813 TI - تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر رفتار سیاسی شهروندان ایران(از سال87-97) JO - فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) JA - JGEOQ LA - fa SN - 2228-6462 AU - ابولی, عابدین AU - حقیقی, علی محمد AU - زارعی, غفار AD - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحدلامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران AD - استادیار علوم سیاسی، واحدلامرد، دانشگاه آزاد اسلامی،لامرد، ایران AD - استادیار علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 46 SP - 713 EP - 732 KW - شبکه های اجتماعی KW - رسانه KW - مشارکت سیاسی KW - رفتار سیاسی و انتخابات DO - 10.22034/jgeoq.2022.318871.3462 N2 - هدف این مقاله بررسی تأثیرات شبکه های اجتماعی بر رفتار سیاسی مردم ایران است. زیرا رسانه‌های جمعی در کشور ما به طور پیوسته در حال از دست دادن مرجعیت و اعتبارشان هستند. ریشه‌های این روند، هم به درون رسانه‌ها بر می‌گردد، هم به بیرون . در کنار برخی تحولات تکنولوژیک و تغییرات در اکوسیستم اطلاع‌رسانی، سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی عامل مهمی بوده که طول سالهای گذشته، منجر به تضعیف رسانه‌ها و کاهش مرجعیت و اعتبار آنها شده است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده ی کل افراد ایران دارای حق رأی بوده و به طور تصادفی به انتخاب 278 نفر پرداختیم. روش تحلیلی- همبستگی در دست یابی به اطلاعات مورد نظر در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله در پی پاسخ به این سؤال می باشیم که شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر رفتار سیاسی مردم ایران (از سال87-97) داشته است؟ بین استفاده از شبکه های اجتماعی بین سال های 87 تا 97 و رفتار سیاسی شهروندان رابطه مثبت وجود دارد، به عبارتی هرچقدر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر می‌شود، رفتار سیاسی افراد در انتخابات تغییر بیشتری می کند. UR - http://www.jgeoqeshm.ir/article_147813.html L1 - http://www.jgeoqeshm.ir/article_147813_ca44f471ca8c10a5c5b50d4e0ea80d52.pdf ER -