TY - JOUR ID - 49639 TI - ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینه‌های بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران JO - فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) JA - JGEOQ LA - fa SN - 2228-6462 AU - متانی, مهرداد AU - داداشی سلو کلایی, الهام AD - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران AD - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 26 SP - 151 EP - 162 KW - رضایتمندی KW - سیاحتی KW - امنیتی KW - گردشگری KW - مازندران DO - N2 -    هدف اساسی این پژوهش ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینه‌های بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران است، جامعه آماری این پژوهش را کلیه گردشگران داخلی و خارجی استان مازندران در سال 139۵ تشکیل می‌دهند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی است. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با بهره‌گیری از روش محتوایی انجام شد،. پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ t تک نمونه‌ای، رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شده است. یافته‌های تحقیق بر اساس آزمون تی نشان داد که گردشگران از خدمات ارائه شده در زمینه‌های امنیتی و سیاحتی رضایت داشته‌اند، نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی چندگانه نیز معنی‌داری هر یک از مؤلفه‌های کیفیت دسترسی خدمات سیاحتی با مقدار ضریب بتا 164/.، جاذبه‌های گردشگری با مقدار ضریب 179/.، کیفیت و تعداد هتل‌ها و رستوران‌ها با مقدار ضریب 103/.، امنیت اجتماعی با مقدار ضریب 175/. و امنیت روانی با مقدار ضریب 199/. تأیید نموده است. همچنین بر اساس آزمون فریدمن توجه به مسائل بهداشتی و درمانی، ایحاد منطقه آزاد، استفاده از تبلیغات برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، توسعه سواحل و تسهیل در امر حمل و نقلاز مهمترین زمینه‌های رشد و توسعه گردشگری در شهرهای ساحلی استان مازندران می‌باشد. UR - http://www.jgeoqeshm.ir/article_49639.html L1 - http://www.jgeoqeshm.ir/article_49639_7ffb1f304f4714ef6911ad3110369298.pdf ER -