TY - JOUR ID - 54190 TI - نقش پارک‌‌های کودک در هویت بخشی اجتماعی به فضاهای شهری (مطالعه موردی: پارک محله راهنمایی شهر یاسوج) JO - فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) JA - JGEOQ LA - fa SN - 2228-6462 AU - تیربند, مجید AU - نجاتیان, اسلام AU - بهمنیاری, سحر AD - استادیار شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران AD - کارشناس ارشد شهرسازی(برنامه‌ریزی شهری)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران AD - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 22 SP - 113 EP - 121 KW - هویت بخشی اجتماعی KW - پارک کودک KW - فضاهای سبز و شهر یاسوج DO - N2 - چکیده     پارک­های کودک به عنوان یکی از پارک­های شهری دارای اثرات مختلف اجتماعی، اقتصادی و اکولوژکی می­باشند. از اثرات اجتماعی آن‌ها می­توان به افزایش تعاملات اجتماعی، ایجاد زمینه‌های کاری، اجتماعی شدن افراد و انتشار عقاید و افکار ارزشی اشاره کرد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش پارک کودک محله راهنمایی شهر یاسوج در هویت یابی مکانی اهالی این محله می­پردازد. بدین منظور برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی در قالب پرسشنامه استفاده شده است. ابتدا براساس جمعیت محله12207، حجم نمونه براساس روش کوکران 373 در نظر گرفته شد. سپس پایایی سوالات براساس روش آلفای کرونباخ 8/0 محاسبه گردید و روایی با توجه به نظر کارشناسان ارزیابی شد. در ادامه از آزمون تی تک نموته­ای و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج نشان داد که تاسیس پارک پیامدهای اجتماعی مثبت داشته(23/4) و زمینه را برای تعاملات بیشتر فراهم کرده است. با افزایش تعاملات ابعاد سرمایه اجتماعی(22/4) مانند همدردی، مشارکت پذیری و روحیه جمع گرایی افزایش یافته است. همچنین نتایج نشان داد که هویت مکانی اهالی افزایش یافته(4) و حس تعلق آنان به محله بیشتر شده است. در نهایت نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تاسیس پارک نقش بیشتری در افزایش سرمایه‌های اجتماعی(65/1) نسبت به هویت یابی مکانی(35/1) داشته است.  UR - http://www.jgeoqeshm.ir/article_54190.html L1 - http://www.jgeoqeshm.ir/article_54190_f1dd7935eb2f802dbec14ee06108d413.pdf ER -