TY - JOUR ID - 93140 TI - تحلیل توزیع تراکم ساختمانی تحت تأثیر عوامل حمل و نقل شهری؛ مطالعه موردی: بافت ‏مرکزی شهر ایلام JO - فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای) JA - JGEOQ LA - fa SN - 2228-6462 AU - کرمی, رمضان AU - رستمی, مسلم AD - دانشجوی دکتری شهرسازی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران AD - استادیار گروه برنامه‌ریزی شهری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 35 SP - 685 EP - 701 KW - تراکم ساختمانی KW - حمل و نقل KW - تولید و جذب سفر KW - بافت مرکزی شهر ایلام KW - مدل و تکنیک DO - N2 - شبکه ‏دسترسی پیرامون بلند مرتبه‌ها با توجه به حجم تقاضای سفر توسط ساکنین آنها، همیشه تحت تأثیر فشار ‏ترافیکی قرار دارند. لذا هماهنگی، برنامه ریزی و مکانیابی ساختمانهای مرتفع با شبکه حمل و نقل شهری از ‏ضروریات برنامه ریزی شهری و شهرسازی می باشد. در نتیجه بر اساس ضرورت موضوع، پژوهش حاضر با ‏رویکرد توسعه‌ای–کاربردی و ترکیبی از روش‌های تحقیق (توصیفی/تحلیلی و میدانی) به بررسی موضوع در ‏بافت مرکزی شهر ایلام پرداخته است. لازم به ذکر است جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزارهای ‏Visio2016‎، ‏Grafer19‎، ‏ArcGIS10.4‎، ‏SPSS23‎‏ و دیگر برنامه های مورد نیاز و تکنیک های ‏TOPSIS‏ و رگرسیون سلسله مراتی (‏HMR‏) استفاده گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق در انتخاب روش ‏رگرسیون چند متغیره سلسله مراتبی (‏HMR‏) روش گام به گام (‏Stepwise)‎‏) انتخاب شد که نتایج حاصل ‏از اعمال این روش با درصد اطمینان بیش از ۹۵ درصد تعیین گردید‎.‎‏ و ضرایب ‏HMR‏ صرفاً جهت بررسی ‏همبستگی متغیرها مورد استفاده قرار گرفته است. در مجموع نتایج یافته‌ها، ضعف دسترسی و ساختار ‏نامناسب شبکه حمل و نقل شهری، همچنین موقعیت فضایی کاربری‌ها و تراکم ساختمانی بیش از حد در ‏بافت قدیم(مرکزی) شهر، نارسایی در سامانه حمل و نقل عمومی، نامنسجم بودن تردد عابر پیاده و وسایل ‏نقلیه را در ساختار شهری ایلام بیان نموده است.‏ UR - http://www.jgeoqeshm.ir/article_93140.html L1 - http://www.jgeoqeshm.ir/article_93140_8a41872e370c1923ae2ba09f20884751.pdf ER -