@article { author = {abolghasemi, meysam and asgarkhani, abumohammad and salahi, sohrab and Moradi, Maryam}, title = {Four decades of US media policy for increasing soft power in Iran political geography and activity of the leader of Islamic republic of Iran}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {9}, number = {37}, pages = {23-42}, year = {2020}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {US policy toward Iran's political geography has changed in almost every area since the Islamic Revolution And it was on the path of complete divergence. Consequently, the American media, in particular the Voice of America, took an active role and played the role of representing the Islamic Republic based on US policy in the post-Islamic Revolution period. Their aim was to increase the soft power of the United States of America within the geopolitical boundaries of Iran and, consequently, the Middle East. The present paper attempts to delve into the revolutionary leader's speeches, messages, and texts in the decades after the revolution by using the Robinson model, and by answering the question that Voice of America's policy in the media war against the leader of the Islamic Republic of Iran has been based on what theory?It will also examine how they respond to US media policy (crystallized in the Persian section of Voice of America) and their measures in this regard.}, keywords = {Soft power,US media policy,Geography}, title_fa = {چهار دهه سیاست های رسانه ای آمریکا برای افزایش قدرت نرم در جغرافیای سیاسی ایران و کنشگری رهبر جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی: صدای آمریکا)}, abstract_fa = {سیاست های آمریکا در قبال جغرافیای سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی تقریباً در تمام زمینه ها دچار تحول شد و در یک مسیر واگرایی کامل قرار گرفت. به تبع آن، رسانه های آمریکایی و به ویژه صدای آمریکا ، نقش فعالی برعهده گرفتند و وظیفه بازنمایی جمهوری اسلامی بر اساس سیاستگذاری ایالات متحده را در دوره پسا انقلاب اسلامی ایفا کردند.هدف آنها افزایش قدرت نرم ایالات متحده امریکا در محدوده جغرافیای سیاسی ایران و به تبع آن خاورمیانه بود. مقاله حاضر می کوشد تا با استفاده از مدل رابینسون و به روش تحلیل فریم بندی، نحوه پوشش و بازنمایی بیانات، پیامها و متون مربوط به رهبر انقلاب را در دهه های پس از انقلاب کندوکاو کند و به این پرسش پاسخ دهد که سیاستگذاری صدای آمریکا در جنگ رسانه ای علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران پیرو کدام نظریه بوده است. همچنین نحوه کنشگری ایشان در برابر سیاستهای رسانه ای آمریکا (متبلور در بخش فارسی صدای آمریکا) و تدابیر ایشان در این زمینه بررسی خواهد شد.}, keywords_fa = {قدرت نرم,جغرافیای سیاسی,رسانه ای,صدای آمریکا}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_104460.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_104460_acf0085134b39a6b1a7ecd1f901d5c8a.pdf} }