@article { author = {Nikfetrat Kordmalleh, Morteza and zabihi, Hosssein and shahcheraghi, Azadeh}, title = {The Narrative of Place in the Works of Contemporary Architects from a Comparative Literature View of Philosophy and Architecture with a Phenomenological Approach (Case Study: Tehran Museum of Contemporary Arts)}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {9}, number = {37}, pages = {813-834}, year = {2020}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {As a result, there is a disregard for the ontology of living spaces as a container for human life and the existence of incompetents in contemporary life. By presenting architectural ideas based on phenomenological concepts, one can examine qualitatively the contemporary architectural spaces and the role of sensory perceptions in the process of understanding place in architecture. Phenomenology provides highly effective research grounds in the theoretical areas of architecture; it attempts to produce a profound insight about the concept of architectural space and focuses on humans and lived experiences in the process of perception in order to offer an accurate interpretation of place. One of the most important issues in the field of architectural phenomenology is the qualitative understanding of place, which implies the quality of human experience and examines the relationship between the body subject and its peripheral space. The question now is what constitutes the reading of phenomenological philosophical thought in order to analyze architectural works and what is the relation of man to space in the process of creating place? In this regard, it is assumed that the centralization of the human being and the importance of the experiential and multi-sensory space is one of the principles that is expected to be taken into consideration in the process of designing and creating the architectural work and its understanding.}, keywords = {Phenomenology,life experience,Museum of Contemporary Art,experience of place,multi-sensory perception}, title_fa = {روایتِ مکان در آثار معماران معاصر از منظر ادبیات تطبیقی فلسفه و معماری با رویکرد پدیدارشناسی (نمونه موردی: موزه هنرهای معاصر تهران)}, abstract_fa = {پدیدارشناسی در معماری، به کیفیت چگونگی تجربه انسان و رابطه میان سوژه بدنمند و فضای پیرامونی‌اش و توانایی او در دریافت داده‌های محیطی توجه دارد. اکنون پرسش این است که خوانش تفکرات فلسفه پدیدار شناختی در جهت تحلیل آثار معماری بر اساس چه مؤلفه‌هایی شکل می‌گیرد و نسبت انسان با فضا در فرایند خلق مکان چگونه است؟ در این راستا فرض بر این است که در مرکز قرار دادن انسان و اهمیت فضای تجربه‌گرا و چند حسی، از اصولی است که انتظار می‌رود در فرایند طراحی و خلق اثر معماری و فهم آن موردتوجه قرار گیرد. با نظر به فرضیه مطرح‌شده، هدف از این پژوهش بررسی مؤلفه‌های تجربه زیستی مکان‌های خلق‌شده در رابطه با مواجهه شخصی و ادراکی کاربران به‌منظور بازتعریف مفهوم مکان در تجربه معماریِ موزه هنرهای معاصر تهران است. این پژوهش با تکیه‌بر روش پژوهش کیفی و تحلیلی و تفسیری با زمینه پدیدارشناسی از دیدگاه فلاسفه و معماران و همچنین کاربست روش کدگذاری آزاد، محوری و گزینشی انتخاب‌شده است. در پژوهش حاضر از مصاحبه عمیق جهت استنباط و استخراج نتایج حاصل ادراک پیشاتاملی، از بطن پاسخ مصاحبه‌شوندگان استفاده‌شده است.}, keywords_fa = {پدیدارشناسی,تجربه زیسته,موزه هنرهای معاصر,تجربه مکان,ادراک چند حسی}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_105248.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_105248_7ff62e015aa37bbab75779226bad5431.pdf} }