@article { author = {Ahadnejad, mohsen and heydari, MOHAMAD TAGHI and Moharrami, saeed}, title = {Social rehabilitation of historical context with urban tourism approach (case study: historical context of Zanjan city}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {10}, number = {39}, pages = {947-960}, year = {2020}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {Historical texture, in addition to being part of the city's regions and neighborhoods, narrates the characteristics of the core of cities, as well as the memory of the culture and traditions of their inhabitants. In the historical and ancient texts of Iran, symbolic meanings have deep and unbroken bond with the body structure and this has led to the identity of the historical neighborhoods arising from the beliefs and spiritual and material needs of the inhabitants, but what is observed today in these tissues is the degradation Social identity and, finally, the exhaustion of all its dimensions; Therefore, the present article aims to investigate the historical context of urban texture in the historical context of Zanjan city. The type of research in this research is descriptive-analytical and is a practical purpose. Data collection method is library and field information (questionnaire). The statistical population of the research is the historical texture of Zanjan with an area of 146 hectares with a population of 5003 people. The sample size required to complete the questionnaire was determined using Cochran's formula of 300 people and filled out questionnaires using randomized (probable) sampling. Based on the single-sample t-test, the most significant component and index affecting the historical context recreation of the sense of belonging with the t-score is 55.339% and the most effective component used by native symbols and signs in the historical context can be used to recreate the historical context with the coefficient of influence (3263).}, keywords = {Recreation,Historical texture,sustainable development,urban tourism,Zanjan city}, title_fa = {بازآفرینی اجتماعی بافت‌ تاریخی با رویکرد گردشگری شهری (مورد پژوهی: بافت تاریخی شهر زنجان)}, abstract_fa = {بافت های تاریخی علاوه بر اینکه بخشی از مناطق و محلات شهرها را تشکیل می‌دهند، روایتگر ویژگی‌های هسته اولیه شهرها و هم‌چنین بیانگر یاد و خاطره فرهنگ و آداب و سنن ساکنین آن‌ها می‌باشند. در بافت های تاریخی و کهن ایران، معانی نمادین، پیوند عمیق و ناگسستنی با کالبد بافت داشته و این امر باعث شده است تا هویت محله‌های تاریخی برخاسته از باورها و نیازهای روحی و مادی ساکنین باشد؛ اما آنچه امروزه در این بافت‌ها مشاهده می‌شود، تنزل هویت اجتماعی و درنهایت فرسودگی تمامی ابعاد آن است؛ بنابراین مقاله حاضر باهدف به بررسی بازآفرینی بافت تاریخی با رویکرد گردشگری شهری در بافت تاریخی شهر زنجان می‌پردازد. نوع تحقیق در این پژوهش، ازلحاظ روش توصیفی تحلیلی و ازلحاظ هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای و میدانی (پرسشنامه) می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، بافت تاریخی شهر زنجان می‌باشد که با مساحت ۱۴۶ هکتار با جمعیت ۵۰۰۳ نفر می‌باشد. تعداد نمونه لازم جهت تکمیل پرسش‌نامه با استفاده از فرمول کوکران ۳۰۰ نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی (احتمالی) پرسشنامه‌ها تکمیل شد. بر اساس آزمون t تک نمونه‌ای، بیشترین مؤلفه و شاخص تأثیرگذار بر بازآفرینی بافت تاریخی شاخص حس تعلق با t اماره ۵۵٫۳۹ درصد و بیشترین مؤلفه‌ی تأثیرگذار به‌کارگیر نمادها و نشانه‌های بومی در فضای بافت تاریخی می‌تواند در بازآفرینی بافت تاریخی با ضریب تأثیر (۳۲۶۳) می‌باشد.}, keywords_fa = {بازآفرینی,بافت تاریخی,توسعه پایدار,گردشگری شهری,شهر زنجان}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_117807.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_117807_5f18a91a2f3f83fb48eab42315ae0cc8.pdf} }