@article { author = {fathinia, ebrahim and darbanastane, alireza and Matiei Langroudi, Seyed Hassan and Yadollahi Farsi, Jahangir}, title = {Explanation of tourism impacts in Developing rural businesses(Case study: Hamedan County}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {11}, number = {42}, pages = {459-488}, year = {2021}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {}, abstract = {The present study aims to explain the effects of tourism on the development of rural businesses in the city of Hamadan. This research is applied according to its purpose and based on its nature and method, it is of survey type and descriptive and non-experimental research and the method of collecting field and library information. The statistical population of the research based on the bachelor's standard is equal to 40 experts and the level of village analysis is equal to 40 villages in 9 villages. For validity of content validity method and reliability of research is Cronbach's alpha method that all questionnaires with a high rate of 0.7 have high reliability. In this study, variables fall into two categories of independent variables: including; Variables and factors of tourism and non-tourism affecting rural and tourism businesses and dependent variables that meet 4 criteria: 1. Physical-environmental criteria; 2. Management criteria; 3. Socio-cultural criteria; 4- Economic criteria are divided. In this research, two-sample test and one-sample t-test, correlation test to measure the correlation between variables, to measure the effects of tourism factors on businesses from univariate and multivariate linear regression analysis. And Chi-square test, Spearman test was used. According to the research results, tourism criteria with an average of 4.71 has the greatest impact on the development of rural tourism businesses and in fact is the only dimension that has significant effects on business development. Other non-tourism dimensions have relative and moderate upward effects. In fact, according to the classification that was done at the beginning of the study, tourism criteria have much more important effects than non-tourism factors. In conclusion, it should be noted that apparently the effects of different factors on businesses are not very high and are at a medium to high level. Among these, only tourism factors have high impacts, which is closely related to tourism factors and rural businesses. In fact, the set of tourism elements has a more semantic connection with businesses.}, keywords = {Rural Businesses,Tourism,Rural tourism,Types of Rural Businesses,Hamedan County}, title_fa = {تبیین اثرات گردشگری در توسعه کسب و کارهای روستایی (مطالعه موردی: شهرستان همدان)}, abstract_fa = { پژوهش حاضر با هدف تبیین اثرات گردشگری در توسعه کسب‌وکارهای روستایی در شهرستان همدان به‌نگارش درآمده است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، از نوع پیمایشی و از نوع تحقیقات توصیفی و غیر تجربی و نحوه­ی جمع­آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه ای می­باشد. جامعه آماری پژوهش بر اساس استاندارد کارشناسی برابر 40 کارشناس و سطح تحلیل روستا برابر 40 روستا در 9 دهستان می‌باشد. برای روایی از روش‌ اعتبار محتوا و پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ می‌باشد که همه پرسشنامه‌ها با میزان بالای 0.7 از پایایی بالایی برخوردار هستند. در این تحقیق متغیرها به دو دسته متغیرهای مستقل: شامل ؛ متغیرها و عوامل گردشگری و غیر گردشگری مؤثر بر کسب‌وکارهای روستایی و گردشگری و متغیرهای وابسته که به 4 معیار 1-معیارهای کالبدی – محیطی؛ 2-معیارهای مدیریتی؛ 3-معیارهای اجتماعی-فرهنگی؛ 4-معیارهای اقتصادی تقسیم می شوند، در این تحقیق از روش آزمون دوجمله ای و آزمون تی تک نمونه‌ای، آزمون همبستگی برای سنجش همبستگی بین متغیرها، برای سنجش تأثیرات عوامل گردشگری بر کسب و کارها نیز از تحلیل رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره و آزمون کای اسکوئر، آزمون اسپیرمن استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، معیارهای گردشگری با میانگین 4.71 داری بیشترین تأثیر بر توسعه کسب‌وکارهای گردشگری روستایی بوده و در واقع تنها بعدی است که دارای تأثیرات قابل توجه بر توسعه کسب و کارها است. سایر ابعاد غیر گردشگری، دارای تأثیرات نسبی و متوسط رو به بالا هستند. در واقع بر اساس تقسیم بندی که در ابتدای پژوهش انجام شد، معیارهای گردشگری تأثیرات بسیار مهمتری نسبت به عوامل غیر گردشگری دارد. در نتیجه‌گیری نهایی باید اشاره کرد که ظاهراً تأثیرات عوامل مخنلف بر کسب و کارها در سطح خیلی بالایی نبوده و در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد. در این میان تنها عوامل گردشگری دارای تأثیرات بالای می‌باشد که این مسئله به ارتباط تنگاتنگ عوامل گردشگری با کسب‌وکارهای روستایی دارد. در واقع مجموعه عناصر گردشگری ارتباط معنایی بیشتری با کسب و کارها دارند.}, keywords_fa = {کسب و کارهای روستایی,گردشگری,گردشگری روستایی,Types of Rural Businesses,شهرستان همدان}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_131413.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_131413_54e312de216cb41d136cd4841278e3b3.pdf} }