@article { author = {Azizyan, Gholam hosein and Rezvani, Ali Asghar and Azita, Rajabi}, title = {Presenting the optimal model of Tehran urban transportation with emphasis on localized clean energy}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {12}, number = {46}, pages = {284-312}, year = {2022}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {10.22034/jgeoq.2022.138286}, abstract = {Today, transportation is associated with all aspects of life in cities. Having a sustainable approach in this basin requires coordination between human activities with a vibrant environment and pollution-free along with supporting dynamism and economic justice along with vitality and social justice, which are the main dimensions of sustainable development. The purpose of this article is to present the optimal model of urban transportation in Tehran with emphasis on clean localized energy. In this research, SPSS and GIS software will be used to analyze the information in testing hypotheses. In other words, because the research is qualitative, to analyze it, first quality is converted into quantity using a questionnaire and non-parametric statistics analysis in SPSS environment and its visual expression in GIS environment. In this study, in order to find clean fuel and localize it according to the situation of Tehran metropolis and the country, first 5 car fuels consumed in Iran, including: gasoline; Gasoline, compressed gas, liquefied petroleum gas and electricity from 5 different directions analyzed by 40 experts using AHP hierarchical analysis process method and in Expert Choice software. Finally, according to the 5 factors raised, experts have been asked to introduce the final fuel with the lowest pollution and the highest production in the country; The results were tested in the form of a 5-point Likert spectrum using t-test that compressed gas (CNG) fuel is introduced as the most suitable fuel that has a high localization capability in Tehran and the country.}, keywords = {Urban transport,Fuel,Clean Energy,Tehran}, title_fa = {ارائه الگوی بهینه‌ی حمل و نقل شهری تهران با تاکید بر انرژهای پاک بومی سازی شده}, abstract_fa = {امروزه حمل ‌و نقل با کلیه جنبه‌های زندگی در شهرها در ارتباط است. داشتن رویکرد پایدار مستلزم داشتن تطابق و هماهنگی میان فعالیت‌های انسانی با یک محیط با نشاط و مبری از آلاینده‌ها در کنار حمایت از پویایی و عدالت اقتصادی به همراه سرزندگی و عدالت اجتماعی است که به‌عنوان ابعاد اصلی توسعه پایدار مطرح است. هدف این مقاله ارائه الگوی بهینه‌ی حمل و نقل شهری تهران با تاکید بر انرژهای پاک بومی سازی شده است. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات در آزمون فرضیات از نرم افزارهای SPSS و GIS استفاده خواهد شد. یا بعبارتی چون تحقیق کیفی است برای تحلیل آن ابتدا تبدیل کیفیت به کمیت با استفاده از پرسشنامه و تحلیل آمار ناپارامتریک در محیط SPSS و بیان تصویری آن در محیط GIS اقدام خواهد شد. در این پژوهش جهت یافتن سوخت پاک و بومی‌سازی آن با توجه به وضعیت کلان‌شهر تهران و کشور در ابتدا 5 سوخت مصرفی خودرو در ایران نظر 40 کارشناس و با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP و در نرم‌افزار Expert Choice مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت با توجه به 5 عامل مطرح شده از کارشناسان خواسته شده است که سوخت نهایی با کمترین میزان آلودگی و بیشترین میزان تولید در کشور را معرفی کنند؛ که نتایج در قالب طیف 5 گزینه‌ای لیکرت و با استفاده از آزمون t مورد آزمون قرار گرفت که سوخت گاز فشرده (CNG) به عنوان مناسبترین سوخت که دارای قابلیت بالای بومی سازی در تهران و کشور است معرفی گردد.}, keywords_fa = {حمل و نقل شهری,سوخت,انرژی پاک,تهران}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_138286.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_138286_228da94de370c5c6c2c2d136fc71e651.pdf} }