@article { author = {taheri, Sara and Hosseini Moghaddam, Sayyed Hassan and delshad, ebrahim}, title = {Civil liability for the Curator of railway transport of incendiary and dangerous goods in Iranian law and international document}, journal = {Geography (Regional Planning)}, volume = {12}, number = {46}, pages = {250-267}, year = {2022}, publisher = {Qeshm Institute of Higher Education}, issn = {2228-6462}, eissn = {‪2783-2112}, doi = {10.22034/jgeoq.2022.278169.2992}, abstract = {Civil liability arising from transportation and the geography of its occurrence is one of the most important issues that has been considered by domestic laws and international documents due to recent changes in how and by what means. Transport liability regime also varies according to the economic and geographical conditions of countries and adherence to international documents. In the legal system of some countries, liability is based on fault and in others, legal systems, liability. Absolute liability in contractual liabilities, especially in the field of transport of dangerous goods or presumption of liability in accidents and insurance services has also been considered. The present study is a descriptive-analytical method on civil liability resulting from the transportation of these goods in Iranian law and international documents. In Iranian law, there are no comprehensive rules regarding the transportation of these goods. Regulations for the Carriage of Goods and Passengers by Rail, Commercial Code, Civil Code, Civil Liability Law, Amending the Law on Compulsory Motor Vehicle Insurance against Third Parties and International Conventions entitled RID Convention, SMGS (Appendix C of the Cotif Convention) which Iran He constantly cited it. More about this source textSource text required for additional translation informationSend feedbackSide panels}, keywords = {Civil Liability,Transportation,Dangerous Goods,incendiary goods,geography of occurrence}, title_fa = {مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل ریلی کالای محترقه و خطرناک در حقوق ایران و اسناد بین المللی}, abstract_fa = {مسئولیت مدنی ناشی از حمل و نقل وجغرافیای وقوع آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که با توجه به تغییرات نوین در چگونگی و وسایل آن ، مورد توجه قوانین داخلی کشورها و اسناد بین‌المللی قرار گرفته است. رژیم مسئولیت مدنی ناشی از حمل و نقل نیز با توجه به شرایط اقتصادی و جغرافیایی کشورها و پایبندی به اسناد بین‌المللی متفاوت از هم می باشند.در سیستم حقوقی برخی از کشورها مسئولیت مبتنی بر تقصیر است ودر برخی دیگراز نظام های حقوقی، مسئولیت مطلق در مسئولیت‌های قراردادی به ویژه در عرصه حمل و نقل کالاهای خطرناک یا پیش‌فرض مسئولیت در سوانح و خدمات بیمه‌ای نیز مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی به مسئولیت مدنی ناشی از حمل این کالاهادر حقوق ایران واسناد بین المللی پردا خته است .در حقوق ایران در خصوص حمل این کالاها ،قوانین جامعی وجود ندارد لذا برای تعیین شرایط حمل و میزان مسئولیت متصدی باید به قوانین داخلی چون آیین نامه ی حمل کالاو مسافر با راه آهن ، قانون تجارت ، قانون مدنی ، قانون مسئولیت مدنی، قانون اصلاح قانون بیمه اجباری وسیله نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث و کنوانسیون های بین المللی با عنوان کنوانسیون RID,SMGS(ضمیه Cکنوانسیون کوتیف) که ایران به آن پیوسته استناد نمود .}, keywords_fa = {مسئولیت مدنی,حمل و نقل,کالای خطرناک,کالای محترقه,جغرافیای وقوع}, url = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_147763.html}, eprint = {http://www.jgeoqeshm.ir/article_147763_5a52dc461d120fe00de2da2dda01f364.pdf} }