Presenting the model of internationalization of small and medium industries with marketing innovation: with emphasis on the mediating role of market orientation and marketing capabilities (leather industries of East Azerbaijan province)

Authors

1 PhD Student, Department of Business Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

Abstract

The purpose of this study is to present a model of internationalization of small and medium industries with marketing innovation: with emphasis on the mediating role of market orientation and marketing capabilities in the leather industry of East Azerbaijan province. The statistical population in the qualitative sector includes experts, CEOs and senior managers of SMEs in the bag and shoe industry of East Azerbaijan province. The sample size was considered as 40 by theoretical saturation method and snowball. The statistical population in the quantitative part was equal to 1620 active units in East Azerbaijan province. The statistical sample based on Morgan-Krejcie table was 310 people who were selected by simple random sampling method. Of the mentioned number, 345 units are related to the northern region of East Azerbaijan province, 502 units are related to the western region of the province, 217 units are related to the southern region of the province and 556 units are related to the eastern region of the province. The data collection tools in the qualitative stage were semi-structured interviews and group discussions and the data collection in the quantitative stage was done through a researcher-made questionnaire by field method. Content analysis method and maxqda software were used for qualitative data analysis and structural equation modeling method was used for descriptive data analysis using spss and smart pls software.

Keywords


- امینی، علیرضا و فتاحی، حمیدرضا(1397)، طراحی الگوی بین‌المللی‎سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر نانو، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 3، صفحه 583-602.
- حاجی حسینی ح  ا،  نورزاد مقد ا. (1393). تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار و مزیت رقابتی پایدار در بنگاه های صنعتی ، دو فصلنامه تکنولوژی صنعتی ،تهران،دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران.
- حیدری  ن، الماسی تبار  ح ر، محمدی  م ن. (1393). بررسی تاثیر نوآوری بازاریابی بر بقای شرکت های کوچک و متوسط شهرکرمانشاه، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران، موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران.
- دانایی فرد، حسن؛ کردنائیج، اسدالله؛ دلخواه، جلیل و آقازیارتی، مهدی (1392)، «نوسازی راهبردی: بررسی نقش یادگیری سازمانی». چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 15، صص 37-57.
 - رحیم نیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد(1397)، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره 1، شماره 3، صفحه 1-22.
- رجبعلی پور  م. 2015 . تاثیر انواع نوآوری ها با انواع عملکردهای سازمانی در شرکت های تولیدی استان خوزستان، کنفرانس بین المللی استانبول ،ترکیه.
- صنوبر،ناصر؛سروری،رحیم؛جبارزاده،یونس؛(1397)، «بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی».دانشگاه تهران،نشریه کارآفرینی ،دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 41، پاییز 1397، صفحه 497-461.
- میرشفیعی، علی. (1384). «با نگاهی به طرح عارضه‌یابی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران»، ماهنامه نفت پارس، 32،62-44.
- نیک رفتار طی، طالبی ک،  سعیدی  ف. 1394. بررسی رابطة نوآوری سازمانی و عملکرد با متغیر میانجی نوآوری بازاریابی (مطالعة موردی: کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی کاشان) ، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 2، صص 485-5000.
-  Drucker, P. F. (1954). The Practice of Management. Harper & Row, New York.
-Farrell, M. (2000)."Developing a Market-Oriented Learning Organazation "Australian Journal of Management, 25(2):201-222
-Ford, J. D., &Schellenberg, D. A. (2017). Conceptual issues of linkage in the assessmentof organizational performance. Academy of Management Review, 7, 49.
-Hamali, H. (2015). "The effect of entrepreneurial marketing on business performance: Small garment industry in Bandung city, Indonesia". Developing Country Studies, 5 (1), 24-30.
-Jaworski, B. J., & Kohli, A. K. (1996). Market orientation: Review, refinement, androadmap. Journal of Market - Focused Management, 1, 119-135
-Kotler, P., (2017). Principles of Marketing. Prentice Hall, NJ.
-Tan, Q., Sousa, C. M.P. (2015), Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance, International Marketing Review, Vol. 32, I. 1, pp. 78
-Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H . ( 2009 ) . ,Market orientation, marketing capabilities and firm performance, Strategic Management Journal, 30(8), 909–920.
-Narver J. C. and Slater S. F., (2017), The effect of a market orientation on business profitability, Journal of Marketing, 54, October: 20– 35.
-Wenbin Sun, Juseph price, Yuan Ding. (2018). The longitudinal effects of internationalization on firm performance: the modaratinf role of marketing capability .Journal of ScienenceDirect, Accepted 2018.08.03.Volum 0148-2963.
-Yamin, M., & Sinkovics, R. R. (2006). Online internationalisation, psychic distance reduction and the virtuality trap. International Business Review, 15(4), 339–360.
-Slater, S. F., Hult, G. T. M., & Olson, E. M. (2010). Factorsinfluencing the relative importance of marketing strategycreativity and marketing strategy implementationeffectiveness. Industrial Marketing Management, 39(4), 551–559.