باشلار، گاستون (1392) بوطیقا فضا، ترجمه مریم کمالی، محمد شیربچه، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان
بصیری، مهرانگیز (1392) بدن و حواس در رسانه های نوین هنری، نگاهی از منظر پدیدارشناسی مرلوپونتی، تهران، فصلنامه کیمیای هنر، شماره 9
پالاسما، یوهانی،1392، دست متفکر، حکمت وجود متجسد در معماری، ترجمه علی اکبری، تهران، انتشارات پرهام
پالاسما،یوهانی،1393، چشمان پوست، ترجمه رامین قدس، تهران، نشر پرهام نقش
پالاسما،یوهانی،1393، چشمان پوست، ترجمه علیرضا فخرکننده، تهران، نشر چشمه
پریموزیک، دنیل تامس،1387، مرلوپونتی، فلسفه و معنا، ترجمه محمد رضا ابوالقاسمی، تهران، نشرمرکز
جانسون، مارک ال، 1396، زیبایی شناسی فهم انسان معنای بدن، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران، انتشارات آگاه
جانسون، مارک ال، 1396،معنای مجسم معماری، ذهن در معماری، ترجمه رضا امیررحیمی، تهران، نشر معمار.
دووینیمون، فردریک،1393، بدن اگاهی، ترجمه مریم خدادادی، تهران، انتشارات ققنوس
زومتور، پیتر،1394، رهیافت پدیدارشناسانه در اندیشه پیتر زومتور، ترجمه مرتضی نیک فطرت و همکاران، تهران، انتشارات فکرنو
شیرازی، محمدرضا،1389، پدیدارشناسی در عمل آموختن از تحلیل پدیدارشناختی پالاسما از ویلا مه یرا، مجله آرمانشهر، شماره 4
ضیمران، محمد، ارشاد، محمد رضا، 1393، اندیشه های فلسفی در پایان هزاره دوم، تهران، نشر هرمس
عسگری، رضا، 1397، مساله معنا در معماری، تهران، مجله معمار، شماره 108،صص13-6.
ماتیوس، اریک،1389، درآمدی به اندیشه های مرلوپونتی، ترجمه رمضان برخوردار، تهران، انتشارات گام نو
مرادی پردنجانی،حجت الله، صادقی،ستار،1393، پدیدارشناسی، رویکردی فلسفی، تفسیری و روش شناختی به مطالعات کارآفرینی، تهران، دو فصلنامه مطالعات روش شناسی دین، سال یازدهم، شماره 44.
مهدلیکوا، آوا، 1394، در جست و جوی تجربیات جدید بدن به واسطه فضا، نسبت میان سوژه و فضا، ترجمه مهرداد پارسا، تهران، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، سال دهم شماره 6، پیاپی113
Anderson, V. (2010). The experience of night shift registered nurses in an acute care setting: a phenomenological study Montana State University-Bozeman. College of Nursing.
Moustakas, C, E. (1994). Phenomenology research methods. Thousand Oaks, Ca; Sage Publications.
Montagu, Ashley (1986) Touching: The Human Significance of the Skin, Harper & Row (New York), P 3.