Investigating the regional dimensions of unfair terms to the detriment of the consumer in electronic contracts

Authors

1 PhD student, Department of Law, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.

2 Assistant Professor, Department of Law, Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates.

3 Assistant Professor, Department of Law, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

Abstract

The countless advantages of doing electronic transactions compared to doing the same transactions in non-electronic ways, which include saving time, resources, as well as speed and access to many stores at the same time, gave the choice of this platform a significant boost for people's dealings. Along with these countless advantages of doing business in this way, like all new phenomena, there are certainly disadvantages and challenges in this field. Among these defects is the abuse of some sellers and service providers to consumers of their superior power in imposing unfair conditions on consumers who are forced or choose to do their transactions in this space. In Article 46 of the Electronic Commerce Law of 1382, our legislator declared the inclusion of such terms ineffective. But what is the definition of unfair conditions to the detriment of the consumer, or what are the criteria for such conditions, the legislator has not specified. This research aims to analyze and present the legal approach in this field by referring to international documents, including the legal regime of the European Union and the laws of some leading countries in this field.

Keywords


احمدزاده بزار، عبدالمطلب، و رضایی دوانی، مجید و قبولی درفشان، محمدصادق (1397). مفهوم و جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق اروپا و حقوق موضوعه ایران با رویکردی به عدل و انصاف درفقه امامیه، فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب، 5(3)، 100-140.
اخلاقی، بهروز (1396). اصول قراردادهای تجاری بسن المللی، انتشارات شهر دانش.
امینی، منصور وعابدیان، میر حسین و کرمی، سکینه (1391). نحوه مقابله نظامای حقوقی با شروط ناعادلانه قراردادی و سکوت قانون حمایت از مصرف کنندگان در ایران، مجله تحقیقات حقوقی ، 59(3)، 70-91.
تقی زاده، ابراهیم و احمدی، افشین (1394). جایگاه شروط غیرمنصفانه در حقوق ایران با نگاهی به ماده 46 قانون تجارت الکترونیکی، فصلنامه پژوهش حقوق خصوصی، 3(10)، 12-30.
زرکلام، ستار،  (1396)، حقوق تجارت الکترونیک، انتشارات شهر دانش.
سادروئی نسب، محمد و کاظم پور، جعفر (1390). مؤلفه‌های غیرمنصفانه بودن قرارداد، مجله حقوقی دادگستری (علمی پژوهشی) شماره 75
 شیروی، عبدالحسین  (1381). نظریه غیر منصفانه و خلاف وجدان بودن شروط قراردادی در حقوق کامن لو با تأکید بر حقوق انگلستان، آمریکا و استرالیا، مجله مجتمع آموزش عالی قم، 4(14)، 44-59.
صفایی، سید حسین و شمالی، نگار (1398). مطالعه تطبیقی ضمانت اجرای غیرمنصفانگی شروط قراردادی در ایران، ایالات متحده امریکا و اتحادیة اروپا، فصل نامه تحقیقات حقوقی، 8(4)، 111-124.
قافی، حسین (1388). ماهیت و میزان اعتبار قرارداد الحاقی، فصل نامه فقه و حقوق، 2(3)، 87-101.
کریمی، عباس، (1398). چهل گفتار حقوقی، انتشارات دادگستر.
مجموعه قوانین و مقررات تجاری، (1396). انتشارات گنج دانش.
مجموعه قوانین و مقررات حقوقی، (1396).  انتشارات گنج دانش.
الوند، مجید و آهنی، بتول (1397). بررسی قراردادهای الحاقی در تجارت الکترونیکی، مجله آرشیو ملی، 4(4)، 90-112.