Anthropological study of traditional and modern markets (Case of study: Nawab Bazaar and Refah Store, District 12, Tehran)

Authors

1 Ph.D. student, Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Azad University, Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Anthropology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Tehran Central Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The aim is the anthropological study of traditional and modern bazaars. The research method is qualitative and documentary and field methods have been used to collect data. The findings showed; There is relative satisfaction among customers from chain shopping centers. The majority of clients were working women and even housewives, for several reasons, such as: the uniformity and variety and packaging of products, the presence of heating and cooling systems in stores, the presence of parking and carrying purchased items by trolley to the car parking area. The presence of sellers in each section is the seasonal and periodic discounts of these centers. The use of carts and the variety of products especially for children, the existence of restaurants with all kinds of fast food and traditional foods, various foods, they preferred to buy from large stores. results show; The identity of the past people of Tehran was built in the same old neighborhoods and traditional bazaars. The main function of these bazaars is to meet people's daily needs. Chain stores are considered one of the urban infrastructures and are affected by the advancement of technology and at the same time affect the surrounding environment. Shopping centers were influenced by the advancement of technology and at the same time had an effect on the surrounding environment. Disruption of local trade, loss of local identities and different subcultures are some of the points that are affected by the modernist nature of these centers.

Keywords


تافلر، آلوین(1400). موج سوم، مترجم شهین دخت خوارزمی، تهران: انتشارات فرهنگ نشر نو.
تکمیل همایون، ناصر(1377). تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران، ج۱، تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
تقوایی، مسعود، شیخ بیگلو، رعنا(1387). برنامه ریزی و طراحی مراکز خرید و مجتمع های تجاری. تهران: انتشارات کنکاش.
حسن بیگی، محمد رضا(1398). بازارها و بازارچه ها، تهران: انتشارات باهم.
چگینی، شهیده(1388).  شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب فروشگاها توسط خریداران (مورد پژوهی، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، رفاه و سپه در شهر تهران)، استاد راهنما دکتر میر احمد امیر شاهی، استاد مشاور دکتر محمود شیرازی، دانشگاه الزهراء–دانشگاه علوم اجتماعی و اقتصاد.
راوندی، مرتضی(1357). تاریخ اجتماعی ایران، جلد سوم، تهران: انتشارات امیر کبیر.
سلیمی گرگری، رضا(1389). مبانی طراحی فضاهای تجاری، تهران: نشر مطالعات پژوهشی مدیریتی آتی طرح آرتا.
زنوزی، فرخ(1391). مرمت و احیای بازارچه ادولاجان، دو ماهانه شهر نگار، شماره 73-74.
سلطان زاده، حسین(1386). بازارهای ایرانی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
شهیدی، مازندران حسین(1383). سرگذشت تهران، تهران:انتشارات دنیا.
شهری، جعفر(1371). تهران قدیم، جلد اول، تهران: انتشارات معین.
عدل، شهریار(1375). تهران پایتخت دویست ساله، تهران، انتشارات سازمان فنی و مهندسی شهر تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه.
کاتلر، فیلیپ و لین کلر کوین(1396). اصول و مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمه عبدلوند محمد علی و حیدرزاده کامبیز، تهران: انتشارات مُبلغان.
کریمان، حسین(1355). تهران در گذشته و حال، تهران: انتشارات دانشگاه ملی ایران.
کریمی، محمدصادق؛ مرادی، ابراهیم؛ علایی، علی (1393). سیر تحول بازارهای ایران؛ از بازارهای سنتی تا مراکز خرید امروز، اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار.
گیدنز،آنتونی(1387). جامعه شناسی آنتونی گیدنز با همکاری کارن بردسال، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
فخریان، امیر خسرو(1398). فروشگاههای زنجیره ای، گذشته، حال، آینده، تهران: نشر اندیشه های گوهربار.
نوربخش، مسعود(1383). تهران به روایت تاریخ، جلد اول تا چهارم، تهران:انتشارات علم.
یزدانی، مسلم(1383). مدیریت فروشگاهای(با نگرش خرد)، تهران: نشر معیار.
Donovan, Robert J., Rossiter, John R., Gilian & Nesdale., Andrew (1994) Store Atmosphere and Purchasing Behaviour, Journal of Retailing Volume 70, Issue.
Teller, C. & Reutterer, T. (2008). The evolving concept of retail attractiveness: what makes retail agglomerations attractive when customers shop at them?. Journal of Retailing and consumer service, 15 (3), 127-143.