عوامل موثر مدل فرآیندی لانچ موفق محصولات تند مصرف نوآورانه در صنایع لبنی ایران با استفاده از رویکرد ISM

نوع مقاله : مقاله های برگرفته از رساله و پایان نامه

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

اهمیت نوآوری در دنیای پرشتاب و متحول کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست. امروزه تقریباً تمام کشورهای جهان در جهت افزایش بهره‌وری و بهبود وضعیت اقتصادی در پی تشویق و توسعه خلاقیت و نوآوری به مثابه یکی از مزیت‌های اصلی برای تداوم حیات شرکت‌ها هستند. از جمله صنایعی که ارائه محصولات نوآورانه در آن یکی از الزامات تاب آوری در فضای رقابتی محسوب می‌شود، صنعت محصولات تند مصرف (تند گردش) می باشد. هدف این تحقیق عوامل موثر مدل فرآیندی لانچ موفق محصولات تند مصرف نوآورانه در صنایع لبنی ایران بوده است. با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند در مجموع تعداد ده نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. با استفاده از رویکرد کمّی-مدل‌سازی ساختاری تفسیری، به ارائه مدل عوامل موثر پرداخته شده است. نتایج نشان داد توسعه محصول نیازمحور، راهبرد بخش بندی بازار، راهبرد جایگاه یابی مبتنی بر تمایز، شرایط رقابتی، کسب مزیت رقابتی، مدیریت سازمان از سطوح زیرین و تاثیر گذار و ارزش آفرینی، افزایش رضایت مشتری، افزایش سهم بازار، افزایش وفاداری مشتری، بهبود تصویر شرکت، تحلیل اقتصادی محصول از متغیرهای تاثیر پذیر بوده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective Factors of the Successful Launch Process Model of Innovative Fast-moving Consumer Goods in Iran’s Dairy Industry Using the ISM Approach

نویسندگان [English]

  • Milad Famili Sarvinehbaghi 1
  • Niloufar Imankhan 2
  • Majid Fattahi 3
  • Farshideh Zameni 4
1 Ph.D. student, Department of Business Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, Firuzkoh Branch, Islamic Azad University, Firozkoh, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
4 Associate Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]

The importance of innovation in today's fast-paced and changing world is not hidden from anyone. Today, almost all the countries of the world are seeking to encourage and develop creativity and innovation as one of the main advantages for the survival of companies in order to increase productivity and improve the economic situation. One of the industries in which providing innovative products is one of the requirements of resilience in a competitive environment is the fast-moving products industry. The purpose of this research is the effective factors of the process model of the successful launch of innovative fast food products in Iran's dairy industry. Using the purposeful sampling approach, a total of ten people were selected as participants in the research. Using the quantitative-interpretive structural modeling approach, the effective factors model has been presented. The results showed need-oriented product development, market segmentation strategy, positioning strategy based on differentiation, competitive conditions, gaining competitive advantage, managing the organization from the lower and effective levels and creating value, increasing customer satisfaction, increasing market share, increasing customer loyalty. Improving the image of the company, economic analysis of the product have been influential variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product innovation
  • consumer products
  • product launch
  • dairy industry
آرمید، م.؛ کیوانی، ب.؛ یوسفی‌نژاد عطاری، م.. (۱۳۹۴). ارزش اطلاعات رقابتی در پیش‌بینی فروش خرده‌فروشی کالاهای تند مصرف FMCG و مسئله انتخاب متغیر. کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
ازکیا، مصطفی، ایمانی جاجرمی، حسین ، فرضی زاده میاندهی، زهرا. (1390) روش های کاربردی تحقیق: کاربرد نظریه بنیانی، شرکت انتشارات کیهان
استراوس، انسلم. کربین، جولیت. (1394). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران. نشر نی.
حسن دانایی فرد، مهدی الوانی و عادل آذر. 1400.روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت : رویکردی جامع، صفار، اشراقی
روش‌های تحقیق کیفی در علوم اجتماعی نوشته کریستین‌جی استربرگ ترجمه علی شماعی و احمد پوراحمد انتشارات دانشگاه یزد
نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی نوشته هادی رنجبر و همکاران، ۱۳۹۱
حبیبی،آرش. 1399.نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی، پارس مدیر، https://parsmodir.com/db/research/sampling-qual.php
استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها)، (مترجم: رحمت الله رحمت پور)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دانایی‌فرد، حسن. ( 1392 الف). روایی و پایایی در پژوهش‌های کیفی مطالعات سازمان و مدیریت. (فصل هشتم از کتاب روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع). انتشارات صفار. چاپ دوم. 276 صفحه.
دانایی‌فرد، حسن. (1392 ب). استراتژی پژوهش‌های ترکیبی در مطالعات سازمان و مدیریت. (فصل هشتم از کتاب روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع). انتشارات صفار. چاپ دوم. 276 صفحه.
دانایی‌فرد، حسن. امامی، سید مجتبی. (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت، سال اول، شماره دوم _ پاییز و زمستان. صفحه 69 تا 76
طالبی ک.؛ کچوئی ر. (1390). شناسایی عوامل مدیریتی کلیدی در موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشور. فصلنامه تجارت و اقتصاد نوین، شماره 24-23. صص 49-66.‎
فلیپ کاتلر، ف.(1385). مدیریت بازاریابی، بهمن فروزنده، نشر آموخته، اصفهان، چاپ سوم .
کرسول، جان. (1391). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم‌نگاری، مطالعه موردی). ترجمه حسن دانایی‌فرد، حسین کاظمی. انتشارات صفار. ویرایش دوم. تهران. 320 صفحه
محمدپور، احمد (1392). تجربه نوسازی (مطالعه تغییر و توسعه در هورامان با روش نظریه زمینه‌ای). تهران. انتشارات جامعه شناسان.
محمدیان، م.؛ دهدشتی، ش.؛ خانلری، ا.؛ بهاره، ظ. (؟؟؟) شناسایی الزام‌های مسئولیت اجتماعی تولید‌کنندگان کالاهای تند مصرف در حوزه بازاریابی. چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، دوره 15، شماره 4، 27-43.
منصوریان، یزدان (1386). گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟ ارائه شده در همایش چالش‌های علم اطلاعات. اصفهان، دانشگاه اصفهان، 9 خرداد 13.
نعمتی، ی.؛ بابازاده، ح.. (۱۳۹۶). خوشه‌بندی مشتریان و تخصیص استراتژی بازاریابی بر اساس شاخص دوره عمر مشتری (مطالعه موردی در صنعت کالاهای مصرفی تند گردش)، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران،  دانشگاه مقدس اردبیلی.
Abernathy, W. J., & Utterback, J. M. (1978). Patterns of industrial innovation. Technology review, 80(7), 40-47.
Adekunle Oluwole Binuyo, Hillary Ekpe and Babatunde Oloyede Binuyo (2019). Innovative strategies and firm growth: evidence from selected fast moving consumer goods firms in Lagos state, Nigeria. Problems and Perspectives in Management, 17(2), 313-322. doi:10.21511/ppm.17(2).2019.24
Ahrens, S. (2021). Statistiken zu FMCG. Retrieved from https://de.statista.com/themen/574/fmcg/
Aljanabi, A.R.A. (2020), "The role of innovation capability in the relationship between marketing capability and new product development: evidence from the telecommunication sector", European Journal of Innovation Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/EJIM-04-2020-0146
Azeem Muhammad , Munir Ahmed, Sajid Haider, Muhammad Sajjad .(2021).Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation, Technology in Society 66 (2021) 101635
Bashir Hussnain, Sveinung Jørgensen, Lars Jacob Tynes Pedersen, Siv Skard (2020).Experimenting with sustainable business models in fast moving consumer goods, Journal of Cleaner Production Volume 270, 10 October 2020, 122302
C´esar Camis´on, Ana Villar-L´opez, Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance, J. Bus. Res. 67 (1) (2014) 2891–2902. https://doi:10.1016/j.jbusres.2012.06.004
Chimhundu, R. (2018), “Marketing food brands: private label versus manufacturer brands in the consumer goods industry”, in Marketing Food Brands: Private Label versus Manufacturer Brands in the Consumer Goods Industry, pp. 1-293, doi: 10.1007/978-3-319-75832-9.
Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
Derqui, B., Fayos, T. and Occhiocupo, N. (2022), "The virtuous cycle of trust. Unveiling clues to successful innovation in the Fast Moving Consumer Goods industry", European Journal of Innovation Management, Vol. 25 No. 6, pp. 1036-1056. https://doi.org/10.1108/EJIM-01-2022-0006
Elzakker, M.A.H.van., K.K.Maia, Leonardo., Grossmann, I.E., Zondervan, E. (2017). Optimizing environmental and economic impacts in supply chains in the FMCG industry, Sustainable Production and Consumption, Volume 11, pp. 68-79.
Fay, Brian. (1987). Critical Social Science: Liberation and Its Limits. Cornell Univ Pr.
Henderson, R. M. and Clark, K. B., “Architectural Innovation: The Reconfiguration
Jackson Ilya,Maria Jesus Saenz *,Yulu Li andMichelle Stephanie Ramirez Moreno.(2023). Synchromodal Supply Chains for Fast-Moving Consumer Goods, Appl. Sci. 2023, 13(5), 3119; https://doi.org/10.3390/app13053119
Kuzmina, S. Prendeville, D. Walker, F. Charnley Future scenarios for fast-moving consumer goods in a circular economy Futures, 107 (2019), pp. 74-88, 10.1016/j.futures.2018.12.001
Kandemir, D., Calantone, R., & Garcia, R. (2006). An exploration of organizational factors in new product development success. Journal of Business & Industrial Marketing, 21(5), 300-310.
Khalid, Aqsa, A Research on 'The Paradigm Shifts of Marketing from 1.0 to 5.0': with Special Reference to Marketing Shifts in The FMCG Sector (February 15, 2023). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4389796 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4389796
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of marketing, 54(2), 1-18.
Lapan, S. D., Quartaroli, M. T., & Riemer, F. J. (Eds.). (2011). Qualitative research: An introduction to methods and designs. 1st Edition. Jossey-Bass.
Liliana, Angeles-Martinez., Constantinos, Theodoropoulos., Estefania, Lopez-Quiroga., Peter, J. Fryer., Serafim, Bakalis. (2018). The Honeycomb model: A platform for systematic analysis of different manufacturing scenarios for fast-moving consumer goods, Journal of Cleaner Production, Volume 193, pp. 315-326.
Manders, Jorieke H.M., Marjolein, C.J.Caniëls., Ghijsen, Paul W. Th. (2016). Exploring supply chain flexibility in a FMCG food supply chain, Journal of Purchasing and Supply Management, Volume 22, Issue 3, pp. 181-195.
Obradović, T., Vlačić, B. and Dabić, M. (2021), “Open innovation in the manufacturing industry: a review and research agenda”, Technovation, Vol. 102, doi: 10.1016/j.technovation.2021.102221.
Paluch, S., & Wünderlich, N. V. (2016). Contrasting risk perceptions of technology-based service innovations in inter-organizational settings. Journal of business Research, 69(7), 2424-2431.
Rogers, E. M. (2004). A prospective and retrospective look at the diffusion model.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. Research methods for business students (p. 6
Shaaban, Mohamed Sabry., Awni, Ali H. (2014). Critical success factors for total productive manufacturing (TPM) deployment at Egyptian FMCG companies, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 25 Issue: 3, pp.393-414.
Sundström Malin, Hjelm-Lidholm Sara.(2020). Re-positioning customer loyalty in a fast moving consumer goods market, Australasian Marketing Journal (AMJ) Volume 28, Issue 1, February 2020, Pages 30-34
Varadarajan, R. (2009), “Fortune at the bottom of the innovation pyramid: the strategic logic of incremental innovations”, Business Horizons, Vol. 52 No. 1, pp. 21-29, doi: 10.1016/j.bushor.2008.03.011.
Ż. Muranko, C. Tassell, A. van der Zeeuw Laan, M. Aurisicchio Characterisation and environmental value proposition of reuse models for fast-moving consumer goods: reusable packaging and products Sustainability, 13 (5) (2021), p. 2609, 10.3390/su13052609