طراحی و ارائه مدل توسعه عدالت اجتماعی در خط مشی ملی در راستای برنامه ریزی منطقه ای: مطالعه موردی وزارت امور اقتصادی و دارایی

نوع مقاله : مقاله های برگرفته از رساله و پایان نامه

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران.

10.22034/jgeoq.2024.288796.3113

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، طراحی و ارائه مدل توسعه عدالت اجتماعی در خط مشی ملی» بود. روش تحقیق به صورت کیفی و کمی بود. اطلاعات تحقیق به وسیله مصاحبه جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان، اساتید و متخصصین حوزه مربوطه به تعداد نامحدود بودند که تعداد 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت گلوله‌برفی بود که از مصاحبه شوندگان خواسته شد افرادی مطلع در رابطه با موضوع تحقیق را جهت انجام مصاحبه‌های بعدی معرفی نمایند. داده‌های اولیه به شیوه مصاحبه گردآوری شدند. مطابق فرایند روش شناختی، طی سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، نخست از دل تعداد زیاد انواع داده‌های اولیه، کدهای مرتبط با موضوع مشخص شدند؛ سپس به شیوة مقایسة مداوم از دل چندین کد، یک مفهوم استخراج شد و به همین شیوه سایر کدها نیز به مفاهیم تبدیل شدند تا در نهایت 96 مفهوم به دست آمد. در مرحلة بعد، هر چند مفهوم در قالب یک مقوله قرار گرفتند تا 16 مقوله برای این پژوهش به دست آمده باشد. یافته‌های تحقیق نشان داد که، 3 مقوله به عنوان مقولة محوری ظاهر شدند که شامل: عوامل فرهنگی، سازگاری با نخبگان، آموزش می‌باشند. سایر مقوله‌ها برای ارائه در مدل تصویری در پنج دستة شرایط علّی(3 مقوله)، بستر یا زمینه(3 مقوله)، شرایط مداخله گر (2 مقوله)، راهبردها(2 مقوله)، پیامدها (3 مقوله) قرار گرفتند. در ادامه بر اساس شاخص‌ها، مولفه‌ها، مفاهیم و مقوله‌های مدل پیشنهادی، پرسشنامه ای 96 سوالی تدوین گردید و بر مبنای داده‌های گردآوری شده روابط مدل

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and presenting the social justice development model in the national policy in line with regional planning: a case study of the Ministry of Economic Affairs and Finance.

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Abbasi 1
  • Kaveh Teimoornejad 2
  • Morteza Yarahmadi 3
1 PhD student in public administration, science and research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Parand Branch, Islamic Azad University, Parand, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research was to design and present the social justice development model in the national policy. The research method was qualitative and quantitative. Research information was collected through interviews. The statistical population of the research included an unlimited number of experts, professors and experts in the relevant field, and 18 people were selected until reaching theoretical saturation. The sampling method was in the form of a snowball, in which the interviewees were asked to introduce people who are knowledgeable about the research topic to conduct subsequent interviews. Primary data were collected through interviews. According to the methodological process, during three stages of open coding, central coding and selective coding, firstly, the codes related to the topic were identified from the large number of primary data types; Then, in the manner of continuous comparison, a concept was extracted from several codes, and in the same way, other codes were also converted into concepts until finally 96 concepts were obtained. In the next stage, some concepts were put in the form of a category so that 16 categories were obtained for this research. The findings of the research showed that 3 categories emerged as the central categories, which include: cultural factors, compatibility with elites, education. Other categories to be presented in the visual model were placed in five categories: causal conditions (3 categories), background or context (3 categories), intervening conditions (2 categories), strategies (2 categories), consequences (3 categories). In the following, based on the indicators, components,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pattern Design
  • Social Justice
  • Ministry of Economy
  • Foundation Data Theory
اسماعیلی، رفیع الدین(1390)، اصل عدالت اجتماعی در اسلام و شاخصه های آن، نشریه معرفت، سال بیستم، شماره 171
امینی سابق، زین‌الدین و عباس‌زاده، بداد (۱۴۰۰)، «نقش دولت در توسعه عدالت اجتماعی»، فصلنامه مدیریت دولتی، سال اول.
باباخانی، محمد، راغفر، حسن، رفیعی، حسن(1389)، بررسی رابطه شاخصهای عدالت اجتماعی و سلامت در ایران، ششمین کنگره اپیدمیولوژی ایران
بدلی وند، مجید، کریمیان، حبیب اله، و فتحی، سروش. (1400). عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 13(2 )، 37-52.
برنجکار، رضا، سیدباقری، سیدکاظم، و نوروزی، ابوذر. (1396). بررسی جایگاه اختیار و عدالت اخلاقی در گستره عدالت اجتماعی اسلامی. اخلاق زیستی، 7(24)، 23-36.
بشیریه، حسین (۱۳۹۹). «میزگرد برابری و نابرابری» نامه فرهنگ، ش ۳، سال دوم، ۳۰-۴.
پورعزت، طاهری، سعدآبادی، 1391،راهبری ملتسازی پایدار مبتنی بر عدالت اجتماعی، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بین المللی، شماره 11.
پورعزت، علی اصغر ، ،1386خط مشی گذاری دولتی برای تحقق عدالت اجتماعی، در حد فاصل تدوین تا اجرای قانون اساسی، اندیشۀ مدیریت، شماره 1.
پورعزت، علی اصغر، 1389، رویکرد سیستمی به سیاستگذاری های اقتصادی دولت برای تحقق عدالت اجتماعی، مقاله درسی.
پورعزت، علی اصغر، الوانی، سیدمهدی، 1380، طراحی سیستم هوشمند قانونگذاری ، برای تحقق عدالت اجتماعی، پیام مدیریت، سال اول، شماره یک
پورعزت، علی اصغر، الوانی، سیدمهدی، 1380، مبانی منطقی طراحی سیستم خط مشی گذاری دولتی برای عدالت حق مدار، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال یازددهم، دوره جدید، شماره 5.
پورعزت، علی اصغر، الوانی، سیدمهدی، 1392، عدالت اجتماعی شالوده توسعه پایدار.
پورعزت، علی‌اصغر (۱۴۰۰). مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی. دانش مدیریت. شماره ۵۵.
پورعزت، علی‌اصغر. (۱۴۰۰). ضرورت توسعه فرهنگ عدالت‌پذیر برای نیل به جامعه عدل موعود. ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۷.
جمشیدی، محمدحسین؛ (۱۳۹۸). ظریه عدالت تهران، پژوهشکده امام خمینی و اتنقلاب اسلامی، چاپ اول، ص ۵۸۱.
حاتمی نژاد، حسین، راستی، عمران، عدالت اجتماعی و عدالت فضایی (منطقه ای) بررسی و مقایسه نظریات جان رالز و دیوید هاروی، نشریه سیاسی اجتماعی، شماره 269-270.
حسن زاده، علیرضا، قاضی نوری، سیدسپهر، پورعزت، علی اصغر، ابوالحسنی، زهرا، 1393، ارزیابی برخی از مدل های نوآوری از منظر میزان هماهنگی با اهداف عدالت اجتماعی،فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال ششم، شماره 4
حسینی، سیدعلی و سرائی، محمدحسین و الحسینی المدرسی، سیدعلی،(1394). برنامه ریزی توزیع خدمات مذهبی در راستای عدالت اجتماعی با مدل های خودهمبستگی فضایی(مطالعه موردی شهر یزد)،اولین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری،یزد.
خزاعی، زهرا، 1381، از عدالت فردی تا عدالت اجتماعی،خردنامه صدرا، شماره بیست و نهم.
Alexander, M. (2011). The New Jim Crow: Mass incarceration in the age of colorblindness.New York, NY: The New Press.
Atteberry-Ash, B. E. (2023). Social work and social justice: A conceptual review. Social Work, 68(1), 38-46.
Bali, M., Cronin, C., & Jhangiani, R. S. (2020). Framing Open Educational Practices from a Social Justice Perspective. Journal of Interactive Media in Education, 2020(1).
Blessett, B. (2015). Disenfranchisement: Historical underpinnings and contemporary
manifestations. Public Administration Quarterly, 39(1), 3–50.
Camiré, M., Newman, T. J., Bean, C., & Strachan, L. (2022). Reimagining positive youth development and life skills in sport through a social justice lens. Journal of Applied Sport Psychology, 34(6), 1058-1076.
Charmaz, K. (2020). “With constructivist grounded theory you can’t hide”: Social justice research and critical inquiry in the public sphere. Qualitative Inquiry, 26(2), 165-176.
Dukhanin, V., Searle, A., Zwerling, A., Dowdy, D. W., Taylor, H. A., & Merritt, M. W. (2018). Integrating social justice concerns into economic evaluation for healthcare and public health: A systematic review. Social Science & Medicine, 198, 27-35.
Gaynor, T. S., & Blessett, B. (2014). Inequality at the intersection of the DOMA and VRA: A review
of the 2013 supreme court decisions. Administrative Theory & Praxis, 36(2), 261–267.
George. V and p.wilding , Ideology and Social Policy, Routledge, 2016.
Gooden, S. T. (2014). Race and social equity: A nervous area of government. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
Gümüş, S., Arar, K., & Oplatka, I. (2021). Review of international research on school leadership for social justice, equity and diversity. Journal of Educational Administration and History, 53(1), 81-99.
Hagan, K., Forman, R., Mossialos, E., Ndebele, P., Hyder, A. A., & Nasir, K. (2022). COVID-19 vaccine mandate for healthcare workers in the United States: a social justice policy. Expert review of vaccines, 21(1), 37-45.
Hayke, F. (2016). The constitution of leberty Routledye and keyanpavl.
Hoek, J. (2017). Is there an intersection between “market justice” and “social justice”? An analysis of ENDS marketing. Journal of Social Marketing.
Howlett, Michal. , Ramesh. M. Perl, Antony.(2019) .Studying public policy, policy cycles & policy subsystems. Third edition. Oxford University.
Howlett, Micheal. (1998). policy subsystem configuration and policy change: operationalizating the postpositivist analysis of the ppolitics of the policy process". Policy studies journal. 26.3:82-462.
Howlett, Micheal.(2021). Designing Public Policies: Principles and Instruments. Publisher Routledge.
Jacobs, J., & Perez, J. I. (2023). A qualitative metasynthesis of teacher educator self-studies on social justice: Articulating a social justice pedagogy. Teaching and Teacher Education, 123, 103994.
Jan, T. (2018). Report: No progress for African Americans on homeownership, unemployment and incarceration in 50 years. The Washington Post
Jayasinghe, S., Faghy, M. A., & Hills, A. P. (2022). Social justice equity in healthy living medicine-An international perspective. Progress in Cardiovascular Diseases.