بررسی موانع و مشکلات توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهرستان قائمشهر

نوع مقاله: مقاله علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری

چکیده

امروزه توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یک کاتالیزور مؤثر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود، اما با توجه به نقش مهم این صنعت در توسعه مناطق شهری و روستایی همواره موانعی وجود دارد که مانع از توسعه این صنعت می‌شود. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی موانع توسعه گردشگری و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شرایط فعلی گردشگری شهرستان قائمشهر می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده‌ها کتابخانه‌ای و میدانی است. جمعیت آماری تحقیق را جمعیت شهرستان قائمشهر در سال 1390 بوده است که از 383 نمونه پرسشگری گردید. یافته‌های توصیفی تحقیق نشان داد که حدود 69 درصد پاسخگویان وضعیت امکانات زیربنایی، خدماتی، سازمانی و تبلیغاتی گردشگری را در شهرستان قائمشهر در حد خیلی کم بر آورد کرده‌اند. همچنین یافته‌های تحلیلی تحقیق با استفاده از آزمون Binomial test نیز نشان داد که با توجه به سطح معناداری کوچک‌تر از 05/0، شهرستان قائمشهر با کمبود امکانات زیربنایی، خدماتی، سازمانی و تبلیغاتی گردشگری جهت جذب گردشگر مواجه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey of Developing Tourism Problems (Case study: Ghaemshahr)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Sanadgol 1
  • Zahra Sharifinia 2
1 Dept. of Geography & Tourism Planning, Zahedan Branch, Islamic Azad University.
2 Department Geography & Tourism planning , Islamic Azad university, sari Branch.
چکیده [English]

Abstract
    Today tourism development in the most of developing countries is an effective factor for social and economical development. But considering the important role of this industry in developing urban and rural district, there are always some obstacles preventing the development of tourism. So the present study analyzes the obstacles of tourism development in Qaemshahr and also present some suitable strategies to improve present tourism conditions in this township. The study is descriptive- analytic. Data was collected through library and field methods.statistic community included the population of Qaemshahr township in 1390. And it was prepared through 383 Questionaries. Descriptive results show about 69 percent of participants stated that the situation of publicity, organizational, service, and foundational facilities for tourism in Qaemshahr is very low(weak). Using Binomial test, analytic results show that significant level is less than 0.05, so Qaemshahr has shortcoming in publicity, organizational, service, and foundational facilities for tourism in order to attract tourists. Data analyzing was done through Binomial test. Descriptive results show that 69 percent of tourists estimated low the quality of accommodation and entertainment centers. And analytic results show that the significant level is less than 0.05. Therefore the quality of accommodation and entertainment centers in isn't Qaemshahr desirable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • Tourism Development
  • Qaemshahr

الوانی، سید مهدی؛ و پیروزبخت، معصومه (1385). فرایند مدیریت جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

امین بیدختی، علی اکبر (1387). صنعت گردشگری در ایران: توانمندی‌ها، موانع و راهکارها، مجموعه مقالات همایش ملی توانمندیها، موانع و راهکارهای توسعه گردشگری استان سمنان، صص 22-16.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران، 1394.

استانداری استان مازندران، واحد GIS، 1394.

 پاپلی یزدی، محمد حسین؛ و سقایی، مهدی (1393). گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت.

تقوایی، مسعود؛ و اکبری، محمود (1388). مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری شهری، اصفهان: انتشارات پیام علوی.

دامغانیان، حسین (1387). پتانسیل‌ها و موانع گردشگری در استان سمنان، مجموعه مقالات همایش ملی توانمندیها، موانع و راهکارهای توسعه گردشگری استان سمنان، صص 34-25.

رحیم پور، علی (1392). توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران (چالش‌ها و راهکارها)، انتشارات پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری.

رنجبریان، بهرام؛ و زاهدی، محمد (1386)، خدمات صنعت گردشگری، انتشارات چهارباغ.

رهبر، داود (1379). اثرات زیست محیطی صنعت گردشگری، مجله توسعه مدیریت، شماره 19، صص 19-16.

زارعی متین، حسن؛ سید جوادین، سید رضا؛ رحیم پور، علی؛ و باقری، مسلم (1391). تبیین مسائل صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران، مجله اندیشه مدیریت راهبردی، سال 6، شماره 1، صص 106-73.

زمانی فراهانی، همیرا (1392). شناخت صنعت جهانگردی ایران و جهان، انتشارات زهد.

صائمی، احسان (1387). موانع و مشکلات توسعه صنعت گردشگری استان سمنان ارائه دیدگاه‌ها و راهکارهای راهبردی توسعه آتی این بخش، مجموعه مقالات همایش ملی توانمندیها، موانع و راهکارهای توسعه گردشگری استان سمنان، صص 184- 169.

علی اکبری، اسماعیل (1392). جغرافیای گردشگری ایران، انتشارات سمت.

کرمی دهکردی، مهدی؛ و کلانتری، خلیل (1390). شناسایی مشکلات گردشگری روستایی استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از تکنیک تئوری بنیانی، مجله پژوهش‌های روستایی، سال 2، شماره 3، صص 30-1.

کمالی، یحیی (1390). توسعه گردشگری در ایران (تحلیل سیاست‌های برنامه سوم و چهارم توسعه)، انتشارات مشکوه.

محرابی، جواد؛ خلیلی شورینی، سیاوش؛ و خلفی، احمد (1391). بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 9، صص 10-1.

محسنی، رضاعلی (1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالش‌ها و راهکارها، فصلنامه فضای جغرافیایی، سال 9، شماره 28، ص 171-149.

مدهوشی، مهرداد؛ و نیازی، عیسی (1389). بررسی و تبیین توسعه صنعت گردشگری در استان گلستان، مجله دانش و توسعه، سال 17، شماره 30، صص 162-135.

نوبخت، محمد باقر؛ و پبروز، الهام (1387). توسعه صنعت گردشگری در ایران، موانع و راهکارها، انتشارات معاونت پژوهشهای اقتصادی.

یاوری، حسین؛ رضایی، مریم؛ و حسین زاده، سپیده (1390). عوارض و نتایج توریسم، انتشارات آذر.

Sebele, l.s. (2010). Community based tourism ventures, benefits and challenges: khama rhino sanctuary trust, central district, Botswana, Journal of Tourism Management, (31), 136-146.

Tan, j. (2008). China inbound tourism challenges and opportunities, Journal of Tourism Management, 28(1), 189-198.

Chand, S. (2012).problems and prospects of tourism in India, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 14(9), 438- 441.