تحلیل شاخص‌های چند سطحی مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری در کسب و کار گردشگری مناطق آزاد تجاری - صنعتی

نوع مقاله : مقاله علمی -پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان

2 مدیریت جهانگردی، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان

چکیده

بدون شک گردشگری به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی، از ظرفیت بالایی جهت ایجاد فرصت‌های جدید کسب و کار به ویژه در مناطق آزاد تجاری، برخوردار است. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری پیش‌نیاز توسعه کسب و کار گردشگری است، شناسایی عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری و اولویت‌بندی آن جهت توسعه کسب و کار گردشگری، اهمیت بسزایی دارد. لذا هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل شاخص‌های چندسطحی مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای گردشگری در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس است. جامعه آماری تحقیق، سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس می‌باشند. تعداد نمونه انتخابی برای جامعه سرمایه‌گذاران 43 نفر و برای کارشناسان خبره 15 نفر بوده است. جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون اسپیرمن و به منظور الویت‌بندی شاخص‌های موثر بر جذب سرمایه‌گذاری در کسب و کار گردشگری از دیدگاه سرمایه‌گذاران از آزمون فریدمن و از دیدگاه کارشناسان از تحلیل سلسله مراتبی و برای اجماع در الویت‌بندی متفاوت از روش کپ‌لند استفاده شده است. ﻧﺘﺎﯾﺞ تحقیق ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ به ترتیب شاخص‌های: زیرساخت‌؛ جذابیت‌های محیطی؛ سطح و مرحله توسعه گردشگری در مقصد و اندازه بازار آن و عوامل تشویقی و حمایتی با الویت یکسان؛ شرایط اقتصادی؛ عوامل سیاسی و اجتماعی؛ دسترسی به اطلاعات و قوانین و مقررات کسب‌وکار با الویت یکسان؛ عوامل مکانی و جغرافیایی مهم‌ترین شاخص‌های مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار گردشگری می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Multi-level Indicators Affecting Investment Attraction in the Tourism Business in Free Trade and Industrial Zone

نویسندگان [English]

  • Laila Vossoughi 1
  • sadegh khoshnamak 2
1 Assistant Professor, Faculty of Tourism, Semnan University
2 tourism mangement, faculty of tourism, semnan uni
چکیده [English]

One of the most important economic activities in the current world is tourism, which is one of the most important sources of income and entrepreneurship in many countries of the world. C, the purpose of this study is to presentation and Analysis the effective multilevel indicators which can attract investment to tourism business in Aras Free Trade and Industrial Zone. .The statistical population of this study includes tourism business investors and tourism investment experts of Aras Free Trade and Industrial Zone that the number of selected population for tourism business investors was 43 persons and for experts was 15 persons T. The results show that indicators 1. Infrastructure 2. environmental attractions 3. The level and stage of tourism development in the destination and its market size, and the factors of encouragement and protection with the same priority 4. Economic conditions 5. Political and social factors 6. Access to Information and business laws and regulations with the same priority 7. Spatial and geographical factors have respectively significant effect on attracting investment in the tourism business. Also, according to the results of the research, the indicators were ranked closely together in a level that was determined in all four levels. These four levels are: 1.The necessary level 2.The preferential level 3.The consolidation level 4.The complementary level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multilevel Indicators Investment
  • Tourism Business
  • Free Trade Industrial Zone
  • Aras
آذر، عادل، مومنی، منصور، (1395)، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری) (جلد 2)، تهران، انتشارات سمت.
بهبودیان، جواد، (1383)، آمار ناپارامتری، شیراز، مرکز نشر دانشگاه‌ شیراز.
تقوی، مهدی، محمدی، حسین، (1388)، تأثیر زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری بر رشد اقتصادی ایران، پژوهشنامه اقتصادی، شماره 32، صص 15-42.
تولایی، سیمین، (1386)، مروری بر صنعت گردشگری، تهران، انتشارات دانشگاه تربیت‌معلم.
مدیریت تحقیق و توسعه منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس، (1389)، خلاصه منشور توسعه منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس.
خوش‌فر، غلامرضا، (1395)، اعتماد نهادی و سرمایه‌گذاری در واحدهای گردشگری (مطالعه موردی: استان گلستان)، فصلنامه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دوره 5، شماره 16، صص 47 – 70.
دامن کشیده، مرجان و خدابخش زاده، سعید، (1391)، بررسی تأثیر مقررات کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی در کشورهای 7G، فصلنامه علوم اقتصادی، شماره 1، صص 81- 109.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد، (1388)، خدمات صنعت گردشگری، چاپ سوم، اصفهان، انتشارات چهارباغ.
روستایی حسین آبادی، یاسر، گرجی ازندریانی، علی اکبر، (1397)، توسعه انسانی، دولت و سیاست‌های سرمایه‌گذاری، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، شماره 25، صص 179-188.
سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، (1392)، فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، نشر روابط عمومی و بین‌الملل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس.
شماعی، علی، موسی‌وند، جعفر، (1390)، سطح‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری AHP، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، شماره 10، صص 23-40.
صابونی‌ها، علیرضا، (1394)، محورهای قابل طرح در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، تهران.
صالحی‌صدقیانی، جمشید، ابراهیمی، ایرج، (1391)، آمار و کاربرد آن در مدیریت (1 و 2)، تهران، انتشارات هستان.
قدسی پور، سید حسن، (1381)، مباحثی در تصمیم‌گیری چند معیاره، تهران، انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
کریمی، رامین، (1394)، راهنمای آسان تحلیل آماری با SPSS، تهران، نشر هنگام.
ممی‌پور، سیاب، بشارتی، زهرا، بهبودی، داود، (1393)، بررسی و اولویت‌بندی عوامل جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی، مجله اقتصاد و توسعه منطقه‌ای، سال بیست ویکم، شمارة 7، صص 133- 163.
مهدوی، داوود، فیض هفشجانی، مژگان، آهنکوب، مریم (1396)، ارزشیابی و تحلیل جاذبه‌های زمین گردشگری (ژئوتوریستی) منطقة اردل برای توسعة صنعت گردشگری با الگوی نیکوالس، فصلنامه علمی -پژوهشی برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا)، سال هفتم، شماره اول (پیاپی 24)، صص 21- 58.
وفایی، زهرا، (1390)، عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌های داخلی جهت سرمایه‌گذاری در بخش اقامتگاه‌های صنعت گردشگری در ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
Agovino, M., Casaccia, M., Garofalo, A., & Marchesano, K., (2017), Tourism and disability in Italy, Limits and opportunities, Tourism Management Perspectives, 23, 58–67.
Akbaba, A,. (2012), Understanding small tourism businesses: A perspective from Turkey, Journal of Hospitality and Tourism Management, 19(1), 31–47.
Bénassy‐Quéré, A., Coupet, M., & Mayer, T,. (2007), Institutional determinants of foreign direct investment, The World Economy, 30(5), 764-782.
Dogru, T., Bulut, U, (2018). Is tourism an engine for economic recovery? Theory and empirical evidence, Tourism Management, 67, 425-434.
Dwyer, L., Forsyth, P., Dwyer, W., (2010), Tourism Economics and Policy, Channel View Puplications.
Nansongole, N. E., (2011), Determinants of Foreign Direct Investment in tourism: The case of Malawi. Doctoral dissertation, North-West University.
Sharpley, R,. (2002), Rural tourism and the challenge of tourism diversification: the case of Cyprus, Tourism management, 23(3), 233-244.
Snyman, J. A., & Saayman, M., (2009), Key factors influencing foreign direct investment in the tourism industry, Tourism Review, 64(3), 49-58.
Tiainen, P., (2013), Driving factors of tourism investment decisions and Lapland’s attractiveness in tourism investments, Master’s thesis, Laurea University.
Uriely, N., & Simchai, D., (2002). Backpacking and tourist experience: A type and form analysis, Annals of Tourism Research, 10(1), 87–107.
Wang, Sh, Hung,. K, Huang,. W,. (2019). Motivations for entrepreneurship in the tourism and hospitality sector: International Journal of Hospitality Management. 78, 78-88.  
Warnell, G. R., (1986), Feasibility analysis in tourism. Extension Bulletin, Cooperative Extension Service, Michigan State University, (E-1992).
Weaver, D., lawton, l., (2006), Tourism management, wiley publication.