طراحی ابعاد جغرافیایی - انسانی مدل سازمان ارزش آفرین در تامین اجتماعی در راستای برنامه ریزی منطقه ای و توسعه پایدار با رویکرد گراندد تئوری

نوع مقاله : مقاله های برگرفته از رساله و پایان نامه

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی - بازاریابی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران ، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران ،ایران.

چکیده

در هزاره سوم، از کارآفرینی می توان به عنوان یکی از مهمترین موتورهای رشد و توسعه یاد کرد؛ تا جایی که یکی از عوامل عمده اقتصادی منظور شده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل سازمان ارزش آفرین در تامین اجتماعی با رویکرد گراندد تئوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع گراندد تئوری بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیر تامین اجتماعی و مدیران داخلی سازمان تامین اجتماعی بود. نمونه پژوهش نیز با توجه به اشباع نظری داده ها در پژوهش کیفی مشخص گردید و حجم نمونه 15 نفر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش (کدگذاری های باز-محوری-گزینشی) به صورت دستی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که 6 مقوله مورد نظر در گراندد تئوری در پژوهش حاضر شامل موارد زیر بود: شرایط مداخله‌گر شامل: گزینش کارکنان بر اساس مصاحبه و آزمون، آموزش ضمن خدمت برای کارکنان و تعیین ملاک گزینشی برای استخدام کارکنان؛ مقوله محوری شامل: شایسته سالاری کارکنان، شناخت و تشویق کارآفرینان و آموزش ضمن خدمت؛ راهبردها شامل: راهبردهای پرورش پیشنهادها، پرورش افکار نو، تشویقی کارکنان، استقبال طرح های کارکنان و مشتری مداری؛ پیامدهای سازمانی شامل: تعالی و ثبات سازمانی، بهبود کیفیت خدمات دهی، رضایت مراجعین، حذف موازی کاری، کاهش هزینه های سازمان، اعتماد به سیاست سازمانی، حل مشکلات سازمانی، شفافیت سازمانی، شکل‌گیری نظام استعدادپروری، اثربخشی سازمانی، ارائه تکنولوژی و ایده های برتر

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the human-geographic dimensions of the value-creating organization model in social security in line with regional planning and sustainable development with a grounded theory approach.

نویسندگان [English]

  • Zahra Yari 1
  • Behrooz Ghasemi 2
  • Soheil Sarmad 3
1 Doctoral student of Business Administration - Marketing, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Central Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University of Tehran, Iran.
چکیده [English]

In the third millennium, entrepreneurship can be mentioned as one of the most important engines of growth and development; As far as one of the major economic factors is considered. Based on this, the current research was conducted with the aim of designing and explaining the value-creating organization model in social security with the grounded theory approach. The method of the current research was applied in terms of its purpose and qualitative in terms of the grounded theory implementation method. The data collection tool in this research was also a semi-structured interview. The statistical population of the present study included the director of social security and the internal managers of the social security organization. The research sample was determined according to the theoretical saturation of data in qualitative research and the sample size was 15 people. Data analysis was also done manually using the method (open-centric-selective coding). The results of the research showed that the 6 categories considered in grounded theory in the current research included the following: Intervening conditions include: selection of employees based on interviews and tests, in-service training for employees and determining selection criteria for hiring employees; The main category includes: employee meritocracy, recognition and encouragement of entrepreneurs and in-service training; The strategies include: strategies for cultivating suggestions, cultivating new ideas, encouraging employees, welcoming employee projects, and customer orientation; Organizational consequences include: organizational excellence and stability, improvement of service quality, client satisfaction, elimination of parallel work, reduction of organization costs, trust in organizational policy, organizational problem solving,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value creation organization
  • social security organization
  • grounded theory approach
احمدپور داریانی، محمود.(1387). کارآفرینی: تعاریف، نظریات و الگوها.تهران: انتشارات جاجرمی.
بنی اسدی، الهه؛ شریفیان، اسماعیل؛ قهرمان تبریزی، کوروش.(1395). ارزیابی شاخص های کارآفرینی در دانشکده های تربیت بدنی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی، دانشگاه شهدی باهنر کرمان.
حجازی، سید رضا؛ حسینی مقدم، سید محمدرضا.(1392). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد بانک ها با تأکید بر نقش میانجی بازارگرایی (مطالعه موردی: بانک های دولتی و خصوصی استان گیلان). ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 166، 44-53.
حقیقی، مسعود.(1390). هدایت کارآفرینان دانش آموخته وظیفه ای سنگین اما مسلم برای نظام آموزشی، فصلنامۀ ره توشه، مرکز کارآفرینی پردیس قم دانشگاه تهران، 1، 22-37.
حیدری، حسین؛ امیریان فارسانی، امین.(۱۳۹۹). جایگاه کار آفرینی درآموزه های اسلامی،هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، بصورت الکترونیکی. مرکز مطالعات و تحقیقات علوم و فنون بنیادین در جامعه -موسسه آموزش عالی آل طه.
دهقانی، مسعود؛ هاشمی تختی نژاد، حسین؛ میرعابدینی، سیدجواد.(۱۳۹۸). بررسی و نقد مولفه های موثر بر کار آفرینی در نظام مدیریتی. چهارمین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
شریف، محمد؛ جمشیدیان، علی؛ رحیمی، حلما؛ نادری، نادر.(1390). در پژوهشی به تحلیل وضعیت آموزش کارآفرینی در آموزش عالی ایران. توسعه کارآفرینی. 11. 87-106.
صفری، سعید؛ عباسی، رضا؛ سلطانی علی آباد، مژگان.(1395). شناسایی شاخص های ارزیابی عملکرد کارآفرینی سازمانی. فصلنامه رشد فناوری، 46. 61-72.
صمد آقایی ، جلیل.(1386). سازمان های کار آفرین. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عباسی، مریم؛ جریبی، هزار؛ آرام، سام.(1391). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی مورد مطالعه سازمان تامین اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
عربشاهی، احمد.(1395). تبیین مفهوم و ابعاد سازمان کارآفرین (از ماهیت تا فرآیند طراحی و اجرا). نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 3، 71-90.
فیضی، کریم.(1385). تجزیه و تحلیل آمادگی شرکتی برای ارتقا به سازمان کارآفرین. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 1(2)، 89-109.
کردنائیج، اسدا...؛ احمدی، پرویز؛ قربانی، زهرا؛ نیاکان، نازیلا.(1391). بررسی ویژگی های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس. نشریه توسعه کارآفرینی، (5)3 ،47-64.
کوراتکو، د؛ هاجتس، ر.(1383). نگرشی معاصر بر کارآفرینی. ترجمه: ابراهیم عامل محرابی با همکاری محسن تبرائی. مشهد: دانشگاه فردوسی، 64،615.
کیاکجوری، داود؛ آزاد، هاجر؛ آزاد، مصطفی.(1391). آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعه ی شرکت های کوچک و متوسط ( SMEs ) دانش بنیان. کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، 2(1)، 11-131.
مقدسی، علی.(1387). ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان های کارآفرین. فصلنامه کار و جامعه،105(17)، 10-42.
مهدوی راد، محمدرضا؛ دهقانی سلطانی، مهدی؛ آل طه، حمیدرضا.(1392). سنجش میزان گرایش به کارآفرینی در صنعت بانکداری ارائه الگوی تحلیلی. نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه مدیریت پولی و بانکی.
مهدوی مزده، محمد؛ بانک، مائده؛ زاهدی، محمدرضا؛ پورمسگری، مجید.(1392). تعیین شاخص های تاثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاه های دولتی ایران و رتبه بندی دانشگاه ها از این منظر. سیاست علم و فنّاوری، 1(1)، 81-100.
میر فخرالدینی، سید حیدر؛ زارع احمدآبادی، حبیب؛ دشتکی، علیرضا.(1391). بررسی رابطه کارآفرینی شرکتی و تعالی عملکرد سازمانی در شرکت پیشگامان کویر یزد. فصلنامه علمی پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، 4(8)، ۴۶ – ۷۴.
یداللهی فارسی، جهانگیر؛ زالی، محمدرضا؛ باقری فرد، سیدمرتضی.(1390). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی کاربردی). سیاست علم و فناوری،4 (1)، 17-32.
Adel Ben, Y., Sabri, Boubaker., Anis, Omri .(2018). Entrepreneurship and sustainability: The need for innovative and institutional solutions. Technological Forecasting and Social Change,  129, 232-241. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.11.003.
Archpru Akaka, M., Vargo, S.L. and Lusch, R.F.(2012). An Exploration of Networks in Value Cocreation: A Service-Ecosystems View. Special Issue – Toward a Better Understanding of the Role of Value in Markets and Marketing, 9, 13-50. https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2012)0000009006.
Boore, J. and Porter, S.(2011). Education for entrepreneurship in nursing. Nurse Education Today, 31(2), 184-91. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2010.05.016.
Bresler, L.(2009). University Faculty as Intellectual Entrepreneurs: Vision, Experimental Learning, and Animation. in Visual Arts Research, 35(1), 12-23. https://doi.org/10.2307/20715484.
Dean, A., Griffin, M. and Kulczynski, A. (2016). Applying Service Logic to Education: The Co-creation Experience and Value Outcomes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 224, 325-331. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.05.383.
N ., Russell S. S.(2018). Entrepreneurship and human capital: The role of financial development. International Review of Economics & Finance, 57, 319-332. https://doi.org/10.1016/j.iref.2018.01.020.
Elia. G., Margherita. A., & Passiante. G.(2020). Digital entrepreneurship ecosystem: How digital technologies and collective intelligence are reshaping the entrepreneurial process. Technological Forecasting and Social Change, 150,  119791. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119791
Freeman, C. (1984). Design, innovation and long cycles in economic development. London: Design research publications. In: Vasko, T. (eds) The Long-Wave Debate. Springer, Berlin, Heidelberg, 295–309. https://doi.org/10.1007/978-3-662-10351-7_21
Grönroos, C. and Gummerus, J.(2014). The service revolution and its marketing implications: service logic vs service-dominant logic. Managing service quality, 24(3), 206-229. https://doi.org/10.1108/MSQ-03 2014-0042.
Guerrero, M., Urbano, D., Fayolle, A., Klofsten, M., Mian, S.(2016). Entrepreneurial universities: emerging models in the new social and economic landscape. Small Bus. Econ. 47 (3), 551–563. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9755-4.
Halasta, M ., and Kridlova, K.(2018). Value Creation within Internship Programs. IBE, Master Thesis, nr. 20157630 and nr. 20161392.
Harrison, Jeffrey & Wicks, Andrew. (2013). Stakeholder Theory, Value, and Firm Performance. Business Ethics Quarterly. 23. 97-125. https://doi.org/10.5840/beq20132314.
Hegarty, C., and Jones, C.(2008). Graduate entrepreneurship: More than child's play. Education and Training, 50(7), 626–637. https://doi.org/10.1108/00400910810909072.
Holstein, J., Starkey, K., Wright, M.(2018). Strategy and narrative in higher education. Organ. 16 (1), 61–91. https://doi.org/10.1177/1476127016674877.
Lissoni, P., , Salter, A., Sobrero, M.)2013(. Academic engagement and commercialisation: a review of the literature on university–industry relations. Res. Policy ,42 (2), 423–442. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.09.007.
Nambisan, S.(2017). Digital entrepreneurship: toward a digital technology perspective of Enterp. Theory Pract. 41 (6), 1029–1055. https://doi.org/10.1111/etap.12254.
Nambisan, S., Siegel, D., Kenney, M.(2018). On open innovation, platforms, and entrepreneurship. Entrep. J. https://doi.org/10.1002/sej.1300.
Prahalad, C.K. and Ramaswamy, V.(2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3), 5-14. https://doi.org/10.1002/dir.20015.
Rippa, P., Secundo, G.(2018). Digital academic entrepreneurship: the potential of digital
technologies on academic entrepreneurship. Technological Forecasting and Social Change,146, 900-911.https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.07.013.
Stephen, L., Vargo, R., Lusch, F.(2012). The Nature and Understanding of Value: A Service-Dominant Logic Perspective, in Stephen L. Vargo, Robert F. Lusch (ed.) Special Issue – Toward a Better Understanding of the Role of Value in Markets and Marketing, 9, 1 – 12 . https://doi.org/10.1108/S1548-6435(2012)0000009005.
R. J. and Lao. S. K.(2007). Measuring Chinese entrepreneurial motivation personality and environmental influences. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 13(4), 200–221. https://doi.org/10.1108/13552550710759997.
Teece, D. J. (1987). Profiting from technological innovation: Implications for integration, collaboration, licensing, and public policy. In D. J. Teece (Ed.), The competitive challenge , 15(6), 185–219. https://doi.org/10.1016/0048-7333(86)90027-2.
Teece, D.J.(2018). Managing the university: why “organized anarchy” is unacceptable in
the age of massive open online courses. Organ. 16 (1), 92–102. https://doi.org/10.1177/1476127017732760.
Vargo, S. L., & Lusch, R. F. (2004). Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of marketing, 68 (1), 1-17. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.1.1.24036.
Wieland, H., Polese, F., Vargo, S. and Lusch, R.)2012(. Toward a service (eco) systems perspective on value creation. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology (IJSSMET), 3(3), 1-14. https://doi.org/10.4018/jssmet.2012070102.