طراحی چارچوب توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی

نوع مقاله: مقاله علمی -پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان،

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزشی کشور  بود.
روش تحقیق از نوع مطالعات کیفی نظامند و توسعه­نگر می­باشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (صاحب­نظران) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی و اسناد) حوزه گردشگری ورزشی بود. از دو ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه­ای و مصاحبه استفاده گردید. روایی پژوهش با استفاده از روش اعتباریابی کیفی مبتنی بر نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت. از روش کدگذاری برای چارچوب­بندی راهکارها استفاده گردید.
چارچوب شناسایی شده شامل مشوق­های محیطی و نهادی، ساختار و مدیریت توسعه، نگرش، رفتار و فرهنگ کارآفرینانه، تأمین منابع توسعه، نظام نوآوری، زمینه‌ها و فرصت­ها و پیامدهای توسعه کارآفرینی در گردشگری ورزشی بود. ارتباط بین منظرها از طریق سه نوع اثر پیشایندی، فرایندی و پیامدی و با مشخص کردن جنبه برجسته تأثیر مشخص گردید. علاوه براین برای هر کدام از منظرها چالش­ها و راهکارهای اجرایی مورد بررسی قرار گرفته است.
بر اساس این یافته­ها پیشنهاد می­شود در توسعه کارآفرینی در گردشگری ورزشی اقدامات و تصمیم­گیری­های راهبردی مبتنی بر تفکیک منظرهای فوق و پیش­بینی ارتباط بین آن­ها باشد. رویکرد کلی می­تواند این باشد که بر مبانی محیط و منابع گردشگری ورزشی و از طریق مدیریت، فرهنگسازی و نوآوری در این صنعت به ارتقای فرصت­ها و پیامدهای کارآفرینی در آن اقدام شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a framework of Entrepreneurship Development in the Sports tourism industry

نویسندگان [English]

  • Salah Dastoom 1
  • mahdi savadi 2
1 P.HD Student of Sport Management, University of Guilan
2 Assistant Professor of Sport Management, Islamic azad University of gheshm
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this research was to present a conceptual framework for entrepreneurship development in national tourism industry.
Methodology was a systematic, development qualitative research. Research population included human division (experts) as well as information sources (scientific sources plus documents) in the field of sports tourism. There were two instruments containing the library study and interview. Research validity was confirmed through the qualitative validation based on the experts' opinions. The coding method was applied to define the framework of course of action.
The defined framework was composed of environmental and institutional incentives, development management and structure, attitude, entrepreneurship culture and behavior, development resources provisioning, entrepreneurship system, and grounds, opportunities and outcomes of entrepreneurship development in sports tourism. The relationship between the perspectives was conducted by three effects of precedents, processes, and consequences focused on depicting the outstanding effect. Moreover, with regards to perspectives, challenges and courses of action were examined. 
According to results, to develop entrepreneurship in sports tourism, it is offered to consider the strategic actions and decisions classified by mentioned perspectives as well as prediction of their relations. The general approach is to leverage the entrepreneurship opportunities and consequences in sports tourism industry focused on environmental basis, sports tourism resources, management, culturalization and innovation. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Tourism
  • Entrepreneurship
  • Development model

احمدپور، محمود؛ مقیمی، سید محمد (1388). مبانی کارآفرینی ، فراندیش- چاپ ششم.

اربابیان شیرین ؛ زمانی زهرا ؛ رحیمی معصومه (1393) بررسی اثر گردشگری در توسعه‌ی کارآفرینی. برنامه­ریزی و توسعه گردشگری. دوره 3، شماره 10، صفحه 126-146.

اسدی، نوید؛ مرادی، آرام (1392). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان و ارائه مدل. نشریه مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمال، دوره اول، شماره دوم،ص ص 29-40، زمستان 1392. ص 29-40.

اصفهانی، نوشین؛ گودرزی، محمود؛ اسدی، حسن؛ سجادی، نصرالله؛ اسمیت، استیفن (1388). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه جهانگردی ورزشی داخلی ایران. نشریه مدیریت ورزشی،1، 159-175.

برومند (1390) تحلیل راهبردی وضعیت اشتغال فارغ­التحصیلان تربیت­بدنی و علوم ورزشی. رساله دکتری دانشگاه گیلان.

تاج زاده نمین ابوالفضل ؛ خزایی پول مرتضی (1394) تأثیر مشتری‌گرایی و کارآفرینی‌گرایی بر نوآوری و عملکرد کسب و کار در گردشگری (مورد مطالعه: دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان مازندران). برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، دوره 4، شماره 13، صفحه 187-205 

رکن‌الدین افتخاری عبدالرضا؛ پورطاهری مهدی ؛ فضلی نفیسه  (1393) تحلیل عوامل مؤثر در توسعه‌ی کارآفرینی گردشگری روستایی، نشریه برنامه ریزی و توسعه گردشگری، دوره 3، شماره 8 ، صفحه 87-107 

سوادی، مهدی؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ قلی زاده محمد حسن، گوهررستمی حمیدرضا (1395)ارزیابی عوامل موثر در توسعه گردشگری با تاکید بر ورزش همگانی، فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای، زمستان 1395، ص 201-210.

شفیعیان، امیرحسین؛ کریمی دستجردی، داوود؛ شفیعیان مهرناز (1391) شناسایی و اولویت‏بندی فرصت‏های خُرد کارآفرینی گردشگری مذهبی داخلی شهر مشهد، نشریه گردشگری، سال دوم، شماره دوم.

صفری سعید و محمد میرزایی بافقی ملیحه (1393) شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد مقاله 6، دوره 9، شماره 26، صفحه 131-147

طالب پور، مهدی؛ معرفتی، اکبر و غلامیان، جواد (1388). ارائه مدل رگرسیونی جو سازمانی و کارآفرینی سازمانی دانشکده های تربیت بدنی ایران. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 22، بهار 1388، ص 97-116.

فراهانی، ابوالفضل؛ نصیرزاده، عبدالمهدی و وطن دوست، مریم (1393). کارآفرینی در ورزش. انتشارات حتمی.

فروغی پور، حمید؛ مظفری، امیراحمد و اشرف گنجویی، فریده (1386). ارزیابی و معرفی مهمترین اولویت های کارآفرینی در ورزش از دیدگاه دست اندرکاران ورزش کشور. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 16. ص 48-55.

کریمی، ترانه؛ هنرور، افشار؛ اشرف گنجویی، فریده (1392) رابطه گردشگری ورزشی با توسعه ابعاد منتخب شهری در شهر تهران، مدیریت و توسعه ورزش، شماره دوم، پیاپی 7، 96-110

محمدکاظمی، رضا؛ حسینی نیا، غلامحسین و رمضان زرندی، سعید (1392). تأثیر نگرش کارآفرینانه بر عملکرد مدیران ورزشی (مورد مطالعه: فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران). توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شماره اول، بهار 1392، ص 67-85.

محمدکاظمی، رضا؛ زعفریان، رضا؛ خدایاری، عباس و جوادی نیا، مهران (1393). شناسایی فرصت های کسب و کار (کارآفرینانه) در صنعت ورزش با رویکرد فناوری اطلاعات. توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 1، بهار 1393، ص 95-112.

محمدنژاد، علی اصغر؛ لطفی، صدیقه؛ رضوی ، محمدحسین (1387).بررسی عوامل موثر بر رشد صنعت گردشگری ورزشی استان گلستان.پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.

مندعلی زاده، زینب و هنری، حبیب (1389). بررسی عوامل اثرگذار بر کارآفرینی در ورزش به عنوان حوزه ای میان رشته ای. فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 2، بهار، ص 113-139.

مندعلی زاده، زینب؛ هنری، حبیب و شهلایی، جواد (1391). تعیین موقعیت استراتژیک و وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی در ورزش کشور. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال دوم (دهم پیاپی)، شماره 3 (19 پیاپی)، بهار و تابستان 1391، ص 142-155.

موسوی راد، سیده طاهره؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هنری، حبیب و احمدپور داریانی، محمود (1390). طراحی مدل کارآفرینی ورزشی مبتنی بر رابطه فرهنگ کارآفرینانه با ابعاد گرایش های کارآفرینانه سازمان تربیت بدنی ایران. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 11، پائیز 90، ص 161-180.

هنری، حبیب و مندعلی زاده، زینب (1390). بررسی اهداف و استراتژی های کارآفرینی در ورزش کشور بر اساس تحلیل استراتژیک SWOT. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 12، زمستان 1390، ص 107-126.

یداللهی فارسی، جهانگیر و همکاران (1390). مطالعه موانع کارآفرینی در ورزش کشور. توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 12، تابستان 90، ص 105-124.

 Ball, S. (2005). The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism. Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network, May, 1–14.

Ball, Stephan. "The importance of entrepreneurship to hospitality, leisure, sport and tourism." Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Network 1, no. 1 (2015): 1-14.

Castonguay, S. (2008). Technology, innovation and grit: Faster, higher, stronger in disabled sports. WIPO Magazine, 4, 3–5.

Emery,P (2010).past, present, future major sport event management practice: the practitioner perspective. Sport management review ,13,158-170. Journal homepage,12,5-23.

Faghih, Nezameddin & Javanmardi, Ehsan (2014). Sports Entrepreneurship: A dynamic model of the fundamental economic factors in the English Premier League. Science connect ,a Qatar foundation academic journal, available at: http://dx.doi.org/10.5339/connevt.2014.27

Futterman, M. (2008). As economy weakens, sports feel a chill. Wall Street Journal (Eastern Edition), p. B.1, October 14.

Gibson (Ed.). (2006).Sport tourism:Concepts and theories,Oxon: Routledge .Journal of Sport & Tourism, 47,106–130.

Harvey, N., Wongthong, P (2014). Integrated coastal managementand sustainable tourism: A case study of the reef-based SCUBA dive industry from Thailand. Ocean & Coastal Management, 95, 138-146.

Henry, C., Hill, F., & Leitch, C. (2003). Entrepreneurship education and training. Aldershot: Ashgate.

Hua, K. P., Ibrahim, I., & Chiu, L. K (2013).Sport Tourism: Physically-disabled Sport    Tourists’ Orientation.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 257-269.

Hui Shi. (2012).Sport Tourism: Physically-disabled Sport Tourists’ Orientation.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 91, 257-269.

Karlis, G. (2006). The Future of Leisure, Recreation, and Sport in Canada: A SWOT for Small Sized Enterprises. The Sport Journal, 9, p. 2.

Kellet, P., and Russel, R. (2009). A comparison between mainstream and action sport industries in Australia : a case study of the skateboarding cluster. Sport Management Review, Vol. 12, PP: 66-78.

Khatibzadeh,M., Honarvar,A., Ehsani,M., Kouzechian,H (2012). A survey of the demographic features and sport tourists’ priorities in Iran.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 90 – 94.

Kozaak, M. (2005).Comparative Analysis of Tourist Motivations by Nationality and Destinations. Tourism Management,23, 221-232.

Moskowitz, Eric (2004). Entrepreneurship through tennis championship competitions. Business week on line, PN.PAG.OOP

Mullin, B., Hardy, J., & Sutton, W. (2007). Sport marketing (3rd ed.). Champaign: Human Kinetics.

Nova, Jana (2015). Developing the entrepreneurial competencies of sport management students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 ( 2015 ) 3916 – 3924.

Olivier, S. (2006). Moral dilemmas of participation in dangerous leisure activities. Leisure Studies, 25(1), 95–109.

Phan, P.H., Wright, M., Ucbasaran, D. and Tan, W. (2009). Corporate entrepreneurship: current research and future directions. Journal of Business Venturing, Vol. 2, pp.197–205.

Preuss, H., Benoit, S., Norm O, Reilly. (2007). Profiling mager sport eventvisitors: The 2002 commonwealth games.12,5-23.

Ratten, Vanessa: (2010). Sport-based entrepreneurship: towards a new theory, of entrepreneurship and sport management. Int Entrep Manag J. DOI 0.1007/s11365-010-0138-z.

Ratten, Vanessa: (2012). Sport entrepreneurship: challenges and directions for future research. Int. J. Entrepreneurial Venturing, Vol. 4, No. 1, 2012, 65-76.

Sleap, M. (2005). University Experiences and the Employment Environment. Unpublished Research Report, Higher Education Academy Networkfor Hospitality, Leisure, Sport and Tourism. Available at:

Spencer, A., Kirchhoff, B., & White, C. (2008). Entrepreneurship, innovation, and wealth distribution: The essence of creative destruction. International Small Business Journal, 26(1), 9–23.

Sweeney, J. (2007). Sportscast: Ten controversial issues confronting the sports industry. The Futurist, 41(1), 35–39.

Taleghani,G. GHafari,A. Asgharpour,S. Bekiai,M,(2014). An investigation of the barriers related to tourism industry development in Iran.Procedia-Social& behavioral sciences,120, 772-778.

Taleghani,G., GHafari,A., Asgharpour,S., Bekiai,M  (2014). An investigation of the barriers related to tourism industry development in Iran.Procedia-Social& behavioral sciences,120, 772-778.

Tesone, D. V., Platt, A. and Alexalkis, G. (2004). The Human Capital Factor: Strategies for Dealing with Performance Challenges in Business and Sport Management. The Journal of Applied Management and Entrepreneurship, Vol. 9, No. 3, pp. 22-33.

VanderZee, Egbert (2011).Image improvement as a tangible legacy of Hallmark events; the case of the 2010 World Cup in South Africa,Research Master Human Geography and planning Faculty of Geosciences.

Weintraup, Arlene (2004). Marketing champ of the world. Business week, issue 39, P64.

Wolcott, R., & Lippitz, M. (2007). The four models of corporate entrepreneurship. MIT Sloan Management Review, 49(1), 74–82.

Yavari, Fatemeh, Heydarinejad, Sedigheh & Habibi, Abdolhamid (2013). Study of Entrepreneurship Characteristics among Physical Education Students and Effect of University’s Courses on its Development. International Journal of Sport Studies. Vol., 3 (1), 67-73, 2013.

Zhao, Weibing, JR Brent Ritchie, and Charlotte M. Echtner. "Social capital and tourism entrepreneurship." Annals of Tourism Research 38, no. 4 (2011): 1570-1593.