ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینه‌های بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران

نوع مقاله : مقاله علمی -پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران

چکیده

   هدف اساسی این پژوهش ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینه‌های بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران است، جامعه آماری این پژوهش را کلیه گردشگران داخلی و خارجی استان مازندران در سال 139۵ تشکیل می‌دهند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی است. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با بهره‌گیری از روش محتوایی انجام شد،. پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ t تک نمونه‌ای، رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شده است. یافته‌های تحقیق بر اساس آزمون تی نشان داد که گردشگران از خدمات ارائه شده در زمینه‌های امنیتی و سیاحتی رضایت داشته‌اند، نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی چندگانه نیز معنی‌داری هر یک از مؤلفه‌های کیفیت دسترسی خدمات سیاحتی با مقدار ضریب بتا 164/.، جاذبه‌های گردشگری با مقدار ضریب 179/.، کیفیت و تعداد هتل‌ها و رستوران‌ها با مقدار ضریب 103/.، امنیت اجتماعی با مقدار ضریب 175/. و امنیت روانی با مقدار ضریب 199/. تأیید نموده است. همچنین بر اساس آزمون فریدمن توجه به مسائل بهداشتی و درمانی، ایحاد منطقه آزاد، استفاده از تبلیغات برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، توسعه سواحل و تسهیل در امر حمل و نقلاز مهمترین زمینه‌های رشد و توسعه گردشگری در شهرهای ساحلی استان مازندران می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assess the satisfaction level of tourists from the tourism services and Identify areas to improve and expand its services in the coastal cities of Mazandaran province

نویسندگان [English]

  • Mehrdad matani 1
  • Elham Dadashi Solokolaei 2
1 Assistant Professor Department of media management, Qaemshahr Branch, Islamic Azad Unuversity, Qaemshahr,Iran(corresponding Author).
2 Master of Public management in Islamic Azad University,Qaemshahr branch
چکیده [English]

Abstract
The aim of this study Assess the satisfaction level of tourists from the security services-tourism and Identify areas to improve and expand its services in the coastal cities of Mazandaran province The population consists of all domestic and foreign tourists are Mazandaran province in 1395. Which uses a Kerjeisi & Morgan sample size table, were 384 tourism were selected by random sampling Applied research method is used in this survey, A researcher-made questionnaire was user to collect the required data. Content validity was performed using the method,The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha, Analysis of data from one sample t test, multivariate linear regression and Friedman rank test was used, The findings based on t-test showed that tourists from services provided in the areas of security and tourism are satisfied, The results of multiple linear regressionA significant component of any access quality tourism services with a beta coefficient of./164 Tourist attractions with a value of./ 179 Quality and number of hotels and restaurants with a coefficient of./103 Social security with a value of./175 And the psychological security of a value of./199 Has confirmed. According to Friedman test regard to issues of health, creation of free trade zone, use ads to introduce tourist attractions, development banks and facilitate the transport of the most important areas of growth and development of tourism in the coastal towns of Mazandaran province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • key words: satisfaction
  • Security
  • Tourism
  • Mazandaran
آقاسی‌زاده، عبدالله؛ ابراهیم‌زاده، عیسی‌ (۱۳۸۸)، تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال اول، شماره اول، تابستان ۸۸، صص ۱۲۸-۱۰۷.
احمدی، علیرضا و همکاران (1394). عوامل مؤثر بر رضایتمندی و حمایت ساکنان مناطق روستایی از گردشگری، دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال سوم، شماره ششم، ص ص 86-61.
ارمغان، س (۱۳۸۶). توریسم و نقش آن در جغرافیا، اسلام شهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اسلام شهر.
 بوزان، باری. (1378). مردم، دولت‌ها و هراس. ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1385). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
جعفری مهرآبادی و همکاران (1395). بررسی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی مؤثر بر رضایتمندی گردشگران، فصلنامه برنامریزی و توسعه گردشگری، سال پنجم، شماره 18:96-73
حقیقی نسب، منیژه؛ یزدانی، حمیدرضا؛ کریمی، انسیه (۱۳۹۳)، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره ۶، شماره ۴، زمستان ۹۳، صص ۷۵۳-۷۳۱.
خدایی، حامد (1388). رابطه متقابل امنیت، گردشگری و توسعه پایدار اقتصادی، اولین همایش ملی امنیت و توسعه پایدار گردشگری، اصفهان، صص ۱۳۱-۱۱۷.
خیری، محمد و همکاران (1395). بررسی رابطه توسعه پایدار گردشگری با امنیت سرمایه‌گذاری با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، فصلنامه علمی- پژوهشی جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای). سال هفتم، شماره 1، صص 28-15.
خوش فر، غلامرضا و همکاران (1392). بررس احساس امنیت فردی و اجتماعی از دیدگاه گردشگران و عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال دوم، شماره 6، ص ص 202-181.
رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد (1386). شناخت گردشگری، اصفهان، نشر چهارباغ، چاپ دوم.
صدایی، اسکندر و عیوض لو، محمود (1389). نقش امنیت در توسعه گردشگری، فصلنامه تخصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، سال چهارم، شماره 8، صص 37-16.
طاهری دمنه، محسن و سکینه فرمانی و رضا مستوفی الممالکی (۱۳۹۰)، بررسی چالش‌های موجود در صنعت گردشگری شهر شیراز در ارتباط با محدودیت مراکز اقامتی، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال دوم، شماره هشتم، صص ۱۳۲-۱۱۷.
فنی، زهره و همکاران (1391). سنجش میزان رضایت مندی گردشگران شهر گرگان، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هفتم، شماره 20.
کاظمی، محمد (1385). مدیریت گردشگری، تهران: انتشارت سمت
مافی، عزت الله و مهدی سقایی (۱۳۸۸). کاربرد مدل MS-SWO در تحلیل مدیریت گردشگری مطالعه موردی: کلانشهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 11، صص ۵۰-۲۷.
معصومی، مسعود (1384). ماهیت گردشگری، تهران: پیک کوثر.
نبوی، عبد الحسین وهمکاران (1389). بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر احساس امنیت، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، سال 21، شماره 4، صص 96-73.
همتی‌نژاد، مهرعلی؛ شهریاری سجهرودی، بهمن؛ ملک اخلاق، اسماعیل (۱۳۹۴)، اولویت‌بندی جاذبه‌های گردشگری ورزشی در توسعه توریسم ورزشی استان‌های شمالی ایران، دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، بهار و تابستان ۹۴، ش ۱ (پیاپی ۶)، صص ۱۹-۳۳.
Chi, G. (2005).A study of Developing Destination Loyalty model,Doctoral Dissertation,Oklahoma state university.
Hall, Michael, (2008), Travel and Tourism in The Third World, New York, Routledge.
Kim, N.; Chalip, L (2015). Why Travel to the FIFA World Cup? Effects of Motives, Background, Interest and Constraints, Tourism Management, 25: 695–707.
Williams, A. M. and Gareh, S (2002). Critical issues in tourism: A geographical perspective. Oxford: Blackwell publishers Ltd